Min sambo vägrar att flytta från lägenheten, vad gör jag?

Hej! När jag och min sambo flyttade ihop så skrev vi ett samboavtal. Där det tydligt står att jag ska behålla lägenheten vid separation samt att han har 6 månader på sig att flytta. Han skulle ha flyttat i mitten av september, men har inte flyttat och vill heller inte flytta. Hur går jag vidare?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

Till att börja med kan sägas att eftersom du och din sambo har skrivit ett samboavtal där ni har reglerat lägenheten, utgör denna inte samboegendom. Då lägenheten inte utgör samboegendom, kommer den heller inte att ingå i en eventuell bodelning som sker vid samboförhållandets upphörande. Eftersom att din sambo därmed inte har något berättigat anspråk på lägenheten, har din sambo inte heller rätt att bo kvar där när ert förhållande upphört, 8 § sambolagen, 9 § sambolagen.

Svar på din fråga
Om din sambo fortfarande vägrar att flytta ut, kan du ansöka om avhysning hos Kronofogdemyndigheten. Här får du mer information om hur du gör en sådan ansökan. Din sambo har inte rätt att bo kvar mot din vilja, däremot har du inte rätt att med våld själv "slänga ut" honom. Därför råder jag dig att kontakta Kronofogdemyndigheten som hjälper dig genom processen.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Linn GerhardssonRådgivare