Min mors mans barn tog ut sin laglott när han gick bort. Hur stor andel skall de ha nu när min mor gått bort?

Min mors man gick bort för 4 år sedan. Hans barn tog ut sin laglott. Nu har min mor gått bort. Vad är som gäller då? Hur stor andel skall de ha nu? Är det 25% av det som är kvar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du undrar alltså vad som gäller vid fördelningen av arvet nu när din mor gått bort. Regler om detta, laglott och arv finns i Ärvdabalken (ÄB).

Andelen din mors mans barn nu ska ha är en tredjedel (ca 33 %) av det som är kvar
Utgångspunkten när någon i ett gift par går bort är att allt de äger delas upp lika mellan dem. När din mors man gick bort var alltså arvet efter honom 50 % av den gemensamma egendomen och din mor fick också hon 50 %. Som du skriver fick din mors mans barn ut sin laglott, vilken är halva arvet och alltså 25 % (ÄB 7 kap. 1 §).

Din mor fick som maka den andra halvan av arvet på 25 % tillsammans med sin egendom på 50 %. Totalt fick din mor alltså 75 % av den gemensamma egendomen. Din mors mans barn har som du förstått rätt att få ut resten av arvet från deras far nu när din mor gått bort. Den andel de har rätt att få ut är den andel som resterande arv från deras far var av den egendom din mor hade för 4 år sedan då han gick bort (ÄB 3 kap. 2 §). Detta kanske låter lite krångligt så jag ska försöka förklara det tydligt här med ett exempel.

Exempel:
Låt säga att din mor och hennes mans gemensamma egendom hade ett värde av 1 000 000 kr. När din mors man gick bort fick hans barn sin laglott på 25 % vilket är egendom värd 250 000 kr. Resterande del av arvet är 250 000 kr som din mor fick tillsammans med sin egen halva av egendomen på 500 000 kr, vilket totalt blir 750 000 kr

Nu när din mor har gått bort har din mors mans barn rätt till resterande del av arvet. Denna del på 250 000 kr utgjorde en tredjedel av all egendom din mor fick för 4 år sedan. 250 000 kr är en tredjedel av 750 000 kr.

Sammanfattningsvis ska din mors mans barn nu alltså ha en tredjedel av värdet på den egendom som är kvar. Eller om du vill beräkna det i procent, ca 33 %. Det är alltså inte 25 % de ska ha.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Har du ytterligare funderingar är du välkommen att återkomma med en ny fråga. Skulle det uppstå problem vid fördelningen av arvet på grund av att ni t.ex. inte kommer överens finns det en möjlighet för er att ansöka hos tingsrätten om en så kallad skiftesman. Detta är en person som kan hjälpa er att enas och dela upp egendomen. Du hittar information om hur ni ansöker om en skiftesman HÄR.

Med vänliga hälsningar

Tova AnderssonRådgivare