FrågaFAMILJERÄTTBodelning28/11/2018

Min man vägrar ersätta mig för inköp av möbler till nya bostaden efter skilsmässa trots överenskommelse. Vad kan jag göra nu?

I september gick vår skilsmässa igenom. I samband med att vi bestämde oss att separera så köpte min man ut mig ur huset, fastigheten som vi ägde 50% var i. Vi bestämde även att övriga huset, boet skulle vara orört. Allt för att barnen skulle få en trygg plats i skilsmässan, en orörd plats.

Jag skulle möblera upp mitt och barnens nya hem. En del möbler köpte jag nya och en del begagnade. När jag var färdig med allt, lägenheten var bebolig, och barnen fått det dom behövde räknade jag ihop allt jag handlat och bad om att han skulle betala mig hälften. Men då ville han inte betala mig, han tyckte då helt plötsligt att jag minsann kunde ha tagit möbler ur vårt gemensamma bohag, fast vi kommit överens om annat.

Han tyckte även att det var lyx med tvätt och diskmaskin och trots att jag då var snäll och räknade av det så ville han inte betala.

I samtalen började han även prata om att jag har betett mig så illa, lämnat honom, att han inte fick en chans att ändra sig och sitt liv så jag skulle minsann inte ha några pengar och påpekade om att jag redan fått tillräckligt med pengar. Det jag har fått är ju för att han har köpt ut mig ur huset, inget annat.

Så, vad kan jag göra nu? Finns det någon hjälp att få så jag kan få mina pengar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bodelning vid skilsmässa
I regel ska en bodelning (fördelning av egendomen) ske när ett äktenskap upplöses genom skilsmässa (9 kap. 1 § äktenskapsbalken). Bodelningen ska ske när äktenskapet har upplösts (9 kap. 4 § ÄktB). Bodelningen görs av båda makarna tillsammans och det ska upprättas en skriftlig handling över bodelningen som ska undertecknas av båda makarna (9 kap. 5 § ÄktB).

Vad ingår i en bodelning?
I bodelningen ska makarnas giftorättsgods ingå (10 kap. 1 § ÄktB). Giftorättsgods är egendom som inte är enskild egendom. Exempel på enskild egendom är egendom som på grund av äktenskapsförord är enskild egendom, eller egendom som man fått genom testamente med villkor att den ska vara ens enskilda egendom (7 kap. 2 § ÄktB).

Kläder och andra personliga saker ingår inte heller i bodelningen (10 kap. 2 § ÄktB).

Om ni inte kommer överens
Om ni inte kan komma överens om bodelningen kan ni ansöka hos tingsrätten om att få en bodelningsförättare som hjälper er med bodelningen (17 kap. 1 § ÄktB). Ansökningsavgiften är 900 kr.

Mer information finns på domstolens hemsida.

Emilia SimuRådgivare