FrågaFAMILJERÄTTBodelning07/08/2018

Min man står som ägare på huset, har jag rätt till hälften vid skiljsmässa?

Hej, jag har precis separerat efter ett 12 år långt förhållande. Jag undrar lite över vad jag har rätt till, huset står i hans namn men vi skaffade det för gemensamt bruk. Samma sak med bilen. Jag har tex betalat 1500kr i månaden på bilen men får inte ta den då det är en leasingbil som står i hans namn. känns som jag blivit lurad då jag betalt till något som jag inte fått ta del av. Jag har stått för all mat och kläder till barnen medans han i slutet betalade lånet själv. För vi tyckte då eller han tyckte då det var likvärdigt vilket jag idag ser att det inte vad. Fyra barn varav tre gemensamma, han tjänar mer än mig. Har jag rätt till något?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Äganderätt och giftorätt

För att kunna besvara din fråga är det viktigt att först ha klart för sig skillnaden mellan äganderätt och giftorätt. Äganderätten styrs av vem som har förvärrat egendomen exempelvis genom ett köp. Personen som betalar blir då ägare och innehar äganderätten. Om denna person nu är gift finns det en möjlighet att makan har giftorätt i egendomen. Detta innebär inte att makan äger egendomen men att denne i framtiden kan ha rätt att göra anspråk på halva värdet av egendomen.

Exempel för att förtydliga

A och B är gifta. A har köpt en segelbåt och är ägare till båten. Båten har inte gjorts till enskild egendom utan är att betraktas som giftorättsgods, mer om enskild egendom nedan.

Under äktenskapet kan A välja helt själv vad hen vill göra med båten. A måste inte be om tillstånd för att exempelvis sälja båten utan har rätt att göra detta eftersom A innehar äganderätten. B kan inte sälja båten utan A:s samtycke, B har ingen äganderätt till båten.

A och B bestämmer sig nu för att skiljas och en bodelning kommer därmed att ske. Båten är giftorättsgods och kommer att delas mellan makarna, se 10 kap. 1 § Äktenskapsbalken. Låt säga att båten har ett värde om 500 000 kronor. A kommer att tilldelas 250 000 kronor och B 250 000 kronor. Detta trotts att A äger 100% av båten. Äganderätten innehas hela tiden av A men B har ett framtida anspråk på halva värdet av båten i form av giftorätt.

Enskild egendom och giftorättsgods

Definitionen av giftorättsgods är allt som inte är enskild egendom, detta framgår av 7 kap. 1 § Äktenskapsbalken.

För att egendom ska betraktas som enskild egendom måste den göras enskild genom något av de sätt som framgår av 7 kap. 2 § Äktenskapsbalken. Har detta inte gjorts kommer egendomen att vara giftorättsgods oavsett om en av makarna har köpt hela egendom och även om egendomen är införskaffad innan äktenskapet inleds.

Egendom kan exempelvis vara enskild genom ett äktenskapsförord eller förordnande i testamente, gåva eller arv.

Även om egendom skulle ha gjorts enskild genom ett äktenskapsförord finns det en möjlighet att vid skiljsmässa jämka äktenskapsförordet, se 12 kap. 3 § Äktenskapsbalken. Jämkning kan bli aktuellt i situationer där förordets innehåll leder till ett oskäligt resultat.

Sammanfattningsvis

Bara för att din man står som ägare på bostaden och bilen utesluter detta inte att du har giftorätt i egendomen. Om egendomen inte har gjorts till enskild exempelvis genom ett äktenskap är den giftorätt och ska därför ingå i bodelningen.

Vidare finns det viss möjlighet att du skulle kunna ha dold samäganderätt i bostaden eftersom den är införskaffad för gemensamt bruk och du har bidragit ekonomiskt till andra saker i hemmet. Dock går detta inte att säga säkert utifrån den informationen som du anger i frågan. I vilket fall som är det viktigt att du fortfarande kan ha giftorätt i egendom även om din man ensam står som ägare.

Vill du ha mer hjälp med hur du kan gå vidare med detta råder jag dig att boka en tid. Det kan du enkelt göra genom länken, https://www.lawline.se/boka

Vänligen,

Jenny WärnerupRådgivare