Min man står ensam på bostadsrättskontraktet, vad händer med lägenheten om han flyttar till ålderdomshem?

Gifta i 53 år. Inget äktenskapsförord skrivet. Flyttade från villa till bostadsrätt där endast min man står på kontraktet med bostadsrättsföreningen. Vi flyttade in samtidigt och är båda skrivna på adressen. Finns en framskjuten skatt på lägenheten som ska lösas vid försäljning. Fråga: om min man flyttar in på hem pga sjukdom, vad händer med lägenheten då? I och med att mitt namn ej står med? Äger jag bostadsrätten lika mycket och får bo kvar utan problem? Eller måste mitt namn stå med på kontraktet?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Tolkning av frågan och lagrum.

Som jag förstår din fråga står din man på kontraktet till en bostadsrätt som ni båda bor i. Du undrar nu om du skulle få bo kvar om din man skulle flytta till ett ålderdomshem. För att ta reda på det vänder vi oss till äktenskapsbalken, hädanefter ÄktB, samt bostadsrättslagen.

Äger du en andel i lägenheten fastän bara din man står på kontraktet?

Inte på grund av giftermålet, nej. Att du skulle göra det är ett relativt vanligt missförstånd som grundar sig i att, i och med avsaknaden av äktenskapsförord, lägenheten är giftorättsgods (se 7 kap. 1 § ÄktB för definition). Giftorättsgods betyder inte att ni per automatik äger något gemensamt, utan det betyder att ni har vad som kallas för ett latent anspråk på, det vill säga en framtida rätt till, halva egendomens värde vid äktenskapets upplösande.

Däremot kan man se till vad som heter dold samäganderätt. Denna samäganderätt uppstår om ni har köpt bostaden gemensamt eller för gemensamt bruk, trots att endast ett namn står på kontraktet. Effekten av det blir att du har rätt att bli inskriven som ägare på lägenheten. Har ni köpt lägenheten gemensamt har du alltså rätt att också ses som dess ägare.

Får du då bo kvar utan problem?

Enligt 1 kap. 3 § och 6 kap. 1 § bostadsrättslagen får endast medlemmar i en bostadsrättsförening utöva bostadsrätten. Det betyder att du måste vara medlem i bostadsrättsföreningen för att få bo i lägenheten. Enligt 2 kap. 1 § bostadsrättslagen är det föreningens egna stadgar som avgör hur man blir medlem.

I alla fall blir man medlem i föreningen i samband med köpet av bostadsrätten. Skulle endast din man vara medlem och inte du kan du alltid ansöka om medlemskap. Du gör detta genom att kontakta föreningens styrelse.

Sammanfattning och råd.

I och med att du och din man köpt lägenheten för att bo där tillsammans har du med all sannolikhet vad som kallas för dold samäganderätt. Du ska därmed betraktas som om du också stod med på kontraktet och äger bostadsrätten.

För att få bo kvar i bostaden om din man flyttar ut måste du vara medlem i bostadsrättsföreningen. Är du osäker på om du är det rekommenderar jag dig att kontakta styrelsen och fråga. Är du inte det har du, eftersom du enligt ovan är att betrakta som ägare, rätt att också bli medlem i föreningen.

Sammanfattat kommer du alltså att få bo kvar i lägenheten och det kommer inte att vara några större problem med att ordna allt. Prata gärna med föreningens styrelse om du har några funderingar.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Om du har ytterligare fundering är du välkommen att vända dig till oss på Lawline igen, antingen genom att ställa en fråga till eller boka tid med en jurist här.

Vänligen,

Emil Szepesvari BurmanRådgivare