FrågaFAMILJERÄTTBodelning13/08/2018

Min man har fått vårt hus i gåva, ingår det ändå i en bodelning?

Min man och jag har sedan 1992 bott i ett hus som hans far ägt. Nu har det skrivits över som gåva till min man. Vid ev skilsmässa tillfaller då allt värde på huset honom ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Reglerna om hur en skilsmässa går till finns i äktenskapsbalken (ÄktB). Om värdet för huset kommer att tillfalla din man eller fördelas mellan er är beroende av eventuellt villkor för gåvan eller om ni har ett äktenskapsförord.

Det ska göras en bodelning vid skilsmässa

När ett äktenskap upplöses genom t.ex. en skilsmässa ska det göras en bodelning (9 kap. 1 § ÄktB). I bodelningen ska ert giftorättsgods ingå (10 kap. 1 § ÄktB). Allt som inte är enskild egendom är giftorättsgods (7 kap. 1 § ÄktB). Enskild egendom kan uppkomma genom t.ex. äktenskapsförord, gåva med villkor att den ska vara mottagarens enskilda och testamente med villkor att egendomen ska vara mottagarens enskilda (7 kap. 2 § ÄktB).

Om det inte finns villkor om enskild egendom ska bostadens värde delas mellan er

Som redogjorts för enligt ovan är allt som inte är enskild egendom giftorättsgods. Det innebär att om det inte finns ett villkor i gåvobrevet att fastigheten ska vara din mans enskilda egendom är den giftorättsgods. Giftorättsgods fördelas mellan er i en bodelning och som huvudregel har du därmed rätt till halva bostadens värde.

I en bodelning, om bostaden inte är enskild egendom, har den av er som bäst behöver den gemensamma bostaden rätt att få egendomen i avräkning på sin lott. Detta betyder att du kan ha rätt att bo kvar i huset vid en eventuell skilsmässa. Dock kommer du i ett sådant scenario vara tvungen att räkna av bostadens värde på din lott (och antingen ge din man pengar eller annat av värde för att lösa ut honom). Det finns i vissa fall rätt att ta över bostaden (mot att man löser ut den andre maken) även när en bostad är enskild egendom. Så gäller dock endast när bostaden är enskild egendom genom äktenskapsförord, inte när en bostad är enskild egendom genom gåva med villkor (11 kap. 8 § första stycket ÄktB).

Sammanfattningsvis är bostaden som huvudregel giftorättsgods och ska ingå i en bodelning vid eventuell skilsmässa. Undantaget är som bostaden gjorts till enskild egendom. Enskild egendom kan ha uppkommit antingen genom ett villkor i gåvan eller genom att du och din man skrivit ett äktenskapsförord.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare