Min man har dömts till ett långt fängelsestraff och är fortfarande skriven i lägenheten. Skilsmässa pågår. Är jag skyldig att vidarebefordra min mans post till honom i fängelset?

Hej!

Är jag skyldig att vidarebefordra post?

Min man har dömts till fängelse i flera år. Han är fortfarande skriven i lägenheten. Skilsmässa pågår. Är jag enligt lag skyldig att eftersända hans post till honom i fängelset?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns inte någon lagstadgad skyldighet för dig att vidarebefordra din mans post. Din man bär själv ansvaret för att genomföra adressändring, avsluta premunmerationer etc. inför fängelsevistelsen. Att skiljsmässan inte fullbordats ännu påverkar inte detta; varje make ansvarar själv för sina ekonomiska förpliktelser (1 kap. 3 § äktenskapsbalken).

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Om inte är du mer än välkommen att ställa en ny fråga till oss.

Med vänlig hälsning,

Zacharias GlavåRådgivare