Min mamma har stängt ner ett konto med mina pengar på, finns det något jag kan göra?

Hej, min mamma stängde ner mitt fondkonto min farmor och farfar skapade och flyttade över pengarna när jag var mindre (ca 6-7år) och jag har aldrig fått sett något bevis på att mina pengar för ärrersättning på 20,000 finns någonstans som jag fick utbetalt år 2007 (jag är född 1997). Då jag vill konfrontera henne då hon har ljugit för mig och jag vet att hon har skulder och kronofogden efter sig så jag är rätt övertygad att pengarna har hon spenderat som skulle egentligen varit mina. Finns det något jag kan göra juridiskt eller kan jag enbart konfrontera henne med mina ord?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Alternativet du har till att prata med din mamma är anmäla henne för att ha förskingrat dina pengar. När du var tio år och inte fick ha ett bankkonto i ditt eget namn fick din mamma, som din förmyndare, i uppgift att förvalta pengarna åt dig. Om din mamma har spenderat de pengarna har det varit till vinning för henne och till skada för dig, något som aktualiserar förskingringsbrottet (10 kap. 1 § brottsbalken).

Om din mamma inte har spenderat pengarna kan hon fortfarande ha gjort sig skyldig till olovligt förfogande i och med att hon stängde ner fondkontot och flyttade pengarna (10 kap. 4 §). Den huvudsakliga skillnaden mellan förskingring och olovligt förfogande är att det för det senare brottet inte krävs att din mamma haft någon vinning med åtgärden, därav behöver hon inte ha spenderat pengarna.

Om du väljer att anmäla din mamma måste åtal väckas av en åklagare för att målet ska tas upp i domstol. För att åklagaren ska ta upp målet ska det finnas tillräckliga skäl att anta att din mamma kan vara skyldig, så till skillnad från om du konfronterar henne krävs det då viss bevisning.

Hoppas du fick svar på din fråga, om du har fler frågor är du välkommen att höra av dig till Lawline igen!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare