Min kompis hund har bitit sönder mina skor, vem ansvarar för skadan?

Jag var hemma hos min kompis och lämnade min skor i hans hall. Det är valentino skor värda 6500 och hunden är normalt väldigt aggressiv och har försökt bita många. Hunden har då bitit min ena sko så att det är rivmärken på insidan och en stor del av skon har gått sönder. Min kompis visste om detta och berättade inget för mig och tog bara bort hunden. Jag gick därifrån utan att märka nåt och dagen efter ska jag sätta på mig skorna och dem är trasiga. Är min kompis ansvarig för skadan eller är jag?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Lagrum och tolkning av frågan

Jag tolkar det som att din kompis hund har bitit/rivit på dina märkesskor och du undrar nu vem som ansvarar för skadan. För att besvara din fråga kommer jag använda mig av lag om tillsyn över katter och hundar samt skadeståndslagen (SkL).

Vem ansvarar för skadan?

Hundägaren har strikt ansvar över sin hund. Detta innebär att hundägaren ansvarar för alla skador som hunden orsakar och ska ersätta dessa (19 § första stycket lag om tillsyn över katter och hundar). I detta fallet är det alltså din kompis , som hundägare, som ansvarar och ska ersätta skadan som hunden orsakat på dina skor. Ersättningen räknas ut med hjälp av skadeståndslagen. I detta fallet handlar det om en sakskada och då har du rätt till ersättning för 1. sakens värde eller reparationskostnad och värdeminskning, 2.annan kostnad till följd av skadan, och 3. inkomstförlust eller intrång i näringsverksamhet (5 kap 7 § SkL).

Sammanfattningsvis är det din kompis som ska stå för ersättningen för de sönderbitna skorna. Det du borde göra är att vända dig till din kompis och kräva ersättning för skorna.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Om du har några andra frågor är du allti välkommen att ställa en ny fråga till oss på Lawline.

Hälsningar,

Hanna RudelövRådgivare