FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt29/01/2020

Min kompis har blivit utsatt för brott - vad ska vi göra?

Hej!

Jag har en vän som varit med om en misshandel av ett gäng tjejer som alla är 14-15 år gamla. Tjejens mamma vill polisanmäla misshandeln och de har händelsen på film samt att dottern har berättat för mamman om vad som hänt. Tjejen vill dock inte anmäla då hon fått hot från gänget om att de ska berätta saker om henne som hon uppenbarligen inte vill att andra ska veta och nu vill hon inte polisanmäla gänget då hon är rädd för att detta ska komma ut.

Jag som är vän med henne är väldigt orolig då denna misshandel påverkat henne väldigt mycket, hon vågar ej gå ut sent och vill inte gå ute ensam heller då hon är rädd för att något liknande ska ske igen.

Skulle gärna veta hur vi ska gå till väga.

Mvh.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag vill först och främst säga att jag förstår att det kan vara svårt att veta hur du ska hantera en sådan situation som du befinner dig i och att se din kompis må dåligt.

Jag skulle råda dig att upplysa din kompis om att det finns stöd och hjälp att få när man varit utsatt för brott. Brottsofferjouren ger stöd till alla brottsutsatta, helt kostnadsfritt. Exempelvis kan din vän få råd, vägledning eller information om hur en eventuell rättsprocessen går till. Hon kan även få hjälp med att söka ersättning. Du kan läsa mer på deras hemsida som du hittar här. Flera kommuner har även stödcentrum för unga brottsoffer, som varit utsatta för exempelvis misshandel. Sök upp vad som gäller i den kommunen ni bor i och berätta det för din vän.

Om din vän får lite mer information om vilka rättigheter hon har, exempelvis att hon kan få ett målsägandebiträde, ofta en advokat, om hon skulle anmäla brottet, kanske hon kan tänka sig att anmäla brottet. Att det finns en video på brottet kan också vara ett starkt bevis.

Att anmäla ett brott kan vara jobbigt men det är viktigt att göra av flera olika skäl. Personerna som begått brott kan dömas, det är lättare att få hjälp och personer som anmäler brott, mår ofta i längden bättre av att anmäla. Att din kompis blir hotad och därmed "tystad" kan också vara ett brott i sig. Det finns också hjälp att få om man blir utsatt för hot eller trakasserier. Läs mer på polisens hemsida som du hittar här. Du eller din kompis mamma kan också alltid kontakta polisen för att höra mer vad som gäller.

Hoppas du fick svar på din fråga och lycka till med din vän!

Vänliga hälsningar,

Paula Reich ZackrissonRådgivare