Min inneboende ska flytta ut och vägrar betala för hyran under uppsägningstiden. Vad gäller, och vad ska jag göra?

Hej, min inneboende och jag har ett skriftligt avtal på att hon har 3 månaders uppsägningstid. Nu när hon flyttar ut vägrar hon betala sina 3 månaders uppsägningstid. Vad är det som gäller?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag kommer att gå igenom vilken lag som blir tillämplig när man har en inneboende, och vad som gäller angående uppsägningstid för hyresavtal ingångna på bestämd respektive obestämd tid. Därefter kommer jag att tala om vilken uppsägningstid som gäller, och redogöra för vad hyresvärden kan göra om hyresgästen inte betalar. Avslutningsvis kommer jag att ge råd om vad du kan göra nu.

I svaret kommer jag att utgå från att hyresavtalet hade ingåtts på obestämd tid. Har hyresavtalet ingåtts på bestämd tid rekommenderar jag att du skickar in en ny fråga.

Vilken lag gäller när man har en inneboende?

När man hyr ut till en inneboende tillämpas 12 kap Jordabalken. 12 kap Jordabalken tillämpas när hus eller del av hus hyrs ut (dvs. upplåts mot ersättning), Jordabalken 12 kap 1 § st 1 (här).

Hyresavtal som ingåtts på bestämd tid

Ett hyresavtal kan ingås på bestämd tid. Sådana avtal upphör att gälla vid hyrestidens utgång, om inte annat har avtalats. Har hyresförhållandet varat mer än nio månader i följd, skall dock avtalet alltid sägas upp för att upphöra att gälla, se Jordabalken 12 kap 3 § st 2 (här).

Hyresavtal som ingåtts på obestämd tid

Om hyrestiden inte är bestämd i avtalet, gäller hyresavtalet tills vidare. Hyresavtalet måste då sägas upp för att upphöra att gälla, se Jordabalken 12 kap 3 § st 1 (här).

Vilken uppsägningstid gäller?

I det här fallet gäller hyresavtalet en bostadslägenhet (en bostadslägenhet kan vara såväl ett rum som en lägenhet hyresgästen hyr). Om man ska säga upp ett hyresavtal som har ingåtts på obestämd tid och avtalet avser en bostadslägenhet kan avtalet sägas upp för att upphöra gälla vid det månadsskifte som inträffar närmast efter tre månader från uppsägningen, se Jordabalken 12 kap 4 § st 1 p. 1 (här). Uppsägningstiden om tre månader gäller om inte hyresgästen och hyresvärden har kommit överens om längre uppsägningstid.

Om hyresavtalet gäller en bostadslägenhet har hyresgästen alltid rätt att säga upp hyresavtalet så att det upphör att gälla vid månadsskifte som inträffar tidigast efter tre månader från uppsägningen, se Jordabalken 12 kap 5 § st 1 (här).

Hyresavtalet upphör inte att gälla förrän den dag då uppsägningstiden har löpt ut. Detta innebär att hyresgästen är skyldig att betala hyra under uppsägningstiden. Detta gäller oberoende av om han eller hon väljer att bo kvar under uppsägningstiden.

Vad hyresvärden göra om hyresgästen inte betalar hyra?

Som konstaterats ovan är hyresgästen skyldig att betala hyra under uppsägningstiden. Om hyresgästen vägrar betala rekommenderar jag att du vänder dig till Kronofogden.

För att Kronofogden ska kunna hjälpa till att driva in en skuld, i detta fall den obetalda hyran måste det finnas ett beslut om att skulden är riktig, sådant kan fastställas genom ett betalningsföreläggande som man kan ansöka om hos Kronofogden eller hos domstol. För att man ska kunna ansöka om betalningsföreläggande ska förfallodagen för skulden ha passerats och skulden ska avse pengar. Du ska också kunna förklara vad skulden avser för något. Om personen vägrar betala och bestrider skulden kan du väcka talan i domstol. Om du då vinner i domstol kommer det att leda till en exekutionstitel som då kommer drivas in av kronofogden.

Vad du kan göra nu

Har du fler frågor rekommenderar jag att du tar kontakt med Kronofogden. Du kan även ringa till Lawlines telefonrådgivning. Telefonnumret är 08-533 300 04, och telefonrådgivningen har öppet måndag–fredag kl. 10.00–16.00.

Vänligen,

Jenny HedinRådgivare