Min hyresgäst slänger mina saker, vad gör jag?

Hej, jag har hyrt ut min lägenhet i 18 månader och hade en muntlig överenskommelse att hyresgästen kunde slänga glas/porslin och dylikt som gått sönder under hyrestiden. Hon har nu slängt tre mattor, en lampa som hon påstår har gått sönder och jag saknar flera prydnadskuddar och två täcken.

Hon vägrar ersätta detta och säger att hon ansåg att det blivit för slitet för att lämna kvar.

Finns det något jag kan göra?

Vänligen

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt Jordabalken 12 kap 24 § (här) gäller att hyresgästen är ersättningsskyldig för all skada som uppkommer under hyrestiden. Det innebär att hyresgästen är ersättningsskyldig för de ekonomiska skador du lidit. Notera att det är du som hyresvärd som bär bevisbördan för att det är hyresgästen som orsakat skadan.

För att du som hyresvärd ska få rätt till ersättning måste skadorna kunna bevisats vara omfattande och avsiktligen skett, samt uppkommit genom att hyresgästen med stark bevisning brustit i sin vårdplikt av lägenheten. Det kan tyvärr vara svårt med bevisning i ditt fall, det krävs ofta att man har ett omfattande besiktningsprotokoll.

Mitt råd är, trots osämjan, att du försöker komma överens med din hyresgäst om att hon ska ersätta det som du förlorat. Det du annars kan göra är att upprätta en polisanmälan gällande stöld, om du anser att hon tagit dina saker för att behålla dessa själv, alternativt egenmäktigt förfarande.

Lycka till!

Vänligen,

Jennifer EmbretsenRådgivare