Min hyresgäst har kastat ut min egendom från lägenheten, vart kan jag vända mig?

Hej ! Hyresgästen ,efter att har flyttat in till lägenheten (hyresrätt) slängde ut min duchkabin ,badrums vasken med skåp, spis utan min kännedom.Han ska flytta i slutet i februari och börjar påpeka att han har köpt vitvaror bl.a kyl med frys ,spis och min mikroung. Där av kyl/frys och mikroung är min egendom. Hyresgästen ändrade kontakter utan min kännedom så det är enkel för honom att ta vitvaror med sig. Var jag kan vända mig ,för att stoppa hyresgästen ?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag uppfattar din fråga som att din hyresgäst har slängt ut en del av din egendom, samt tagit med sig vitvaror från lägenheten, och du undrar nu vad du kan göra.

Olovligt förfogande

I aktuell situation aktualiseras brottet olovligt förfogande, vilket återfinns i BrB 10 kap 4 §

Olovligt förfogande blir aktuellt då en person (i detta fall, din hyresgäst) har någonting i sin besittning (din egendom), som någon annan har äganderätt till och agerar på ett sätt som gör att den personen förlorar sin äganderätt (slängt ut egendomen bland annat). Exempelvis aktualiseras brottet då någon förstör, kastar eller vägrar lämna ifrån sig egendomen genom att disponera över egendomen så att den rättmätige ägaren (alltså du) berövas sin rätt till den.

Polisanmälan: Det är således aktuellt för dig att polisanmäla händelsen. Det kan du genom följande länk: Polisanmälan.

Hyresnämnden: Det kan vidare vara aktuellt för dig att anmäla händelsen till hyresnämnden. Det kan du genom följande länk: Anmälan till hyresnämnden

Lycka till! Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att kontakta oss.

Med vänliga hälsningar,

Josefine WendeliusRådgivare