FrågaFAMILJERÄTTBodelning21/06/2018

Min halva av sommarhuset är enskild egendom

Jag har fått halva 50% av vår stuga genom gåva som skall vara min enskilda egendom av min man. Nu ska vi skiljas och jag funderar på vad det här innebär egentligen.

Kan det vara så att hans andel 50% är giftorättsgods? Hur får vi reda på det? Då borde ju jag vid en skilsmässa inneha 75% och min man 25 %. Kan det stämma och hur kollar jag upp detta?

Vi vill att det ska bli en schyst delning utan bråk. Hur går vi tillväga?

Vi äger också en villa där jag gick in med 10% i handpenning 106000kr. Huset är skrivet på 50% vardera. Så här i efterhand och ett kraschat äktenskap bakom mig kan det kännas skit att vi inte delade upp ägandet med 60% på mig och 40% på honom. Men, men kärleken är inte logisk och vi skulle ju taga varandra i med och motgångar. Jag är inte frisk och har fått hel sjukersättning av försäkringskassan att leva av. Min man tjänar 3 ggr så mycket som mig och vi har två stora barn 18 och 20 år. Grabbarna bor hemma och vill hjälpa dem ekonomiskt och stötta dem genom universitetsstudier. Givetvis måste jag "se om mitt hus" så att jag inte blir lurad. Har ni några goda råd till mig/oss?

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga.

Vad som är enskild egendom hittar du i 7 kapitel 2 § Äktenskapsbalk. Om något inte är enskild egendom så är det giftorättsgods som ska delas lika vid en bodelning (7 kapitel 1 § Äktenskapsbalk). Det är alltså mycket möjligt att din halva av sommarhuset är enskild och inte ska delas, medan din makes halva är giftorättsgods som ska delas. Vid en skilsmässa så ska makarnas gemensamma tillgångar som är giftorättsgods först användas för att täcka era skulder, och därefter delas det som blir över lika mellan er (Se 10 kapitel 1 § Äktenskapsbalk, 11 kapitel 2-3 § Äktenskapsbalk). Ni har alltså rätt att få ut lika mycket i värde efter skuldtäckningens, hur ni ska få ut det värdet, det vill säga vem som ska få vilken egendom, det får ni själva bestämma. Mitt bästa tips är att hålla en god ton och ha konstruktiva förhandlingar med varandra, ju bättre ni är på att komma överens med varandra, ju billigare och smidigare kommer er skilsmässa att bli.

Tack för att du kontaktade lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på lawline, 08-533 300 04

Vi besvarar samtal måndag till fredag 10:00-16:00

Ebba EkstrandRådgivare