Min grannes hanhund har betäckt min tik, kan jag kräva skadestånd?

Hej, grannens hund sprang över till våran gård och smet sig in i våran rastgård, där mina två tikar var och senare så märker vi att den ena tiken är dräktig.

Kan jag begära skadestånd av dom ?

Hon vill att jag ska betala språng avgift till henne, men vi har inte skrivit något kontrakt och blandras valparna slutade med att det blev 6 raser i dom. vad ska jag göra?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar din fråga som att du undrar över om du kan begära skadestånd av din granne, och i sådant fall hur.

Rätt till skadestånd för skada orsakad av hundar

Regeln om rätt till skadestånd för skada orsakad av hund finns i lagen om tillsyn över hundar och katter, närmare bestämt i 19 §.

Regeln säger att om en hund orsakat en skada ska dess ägare eller innehavare ersätta skadan, även om ägaren eller innehavaren inte vållat (orsakat) skadan. I ett rättsfall från högsta domstolen (NJA 1990 s.80) har ägaren till en lösspringande hanhund ansetts vara skadeståndsskyldig för att hunden betäckt en avelstik.

Med hänsyn till denna regel, och ovan nämna rättsfall, har du alltså goda möjligheter att beviljas skadestånd från din granne.

Hur begär du skadestånd?

För att begära skadestånd skickar du in en stämningsansökan till tingsrätten. I din stämningsansökan är det viktigt att du anger vad det är du yrkar på, d.v.s. att din granne ska betala skadestånd. Du ska även ange dina grunder för yrkandet, här kan du beskriva händelsen och varför du anser att grannen ska betala skadeståndet. Ange även vilken skada du lidit till följd av händelsen, exempelvis kostnader för språngavgift. Vill du läsa vidare om hur du går vidare med ditt skadeståndsanspråk kan du läsa vidare här.

Hur mycket skadestånd kan du få?

Hur mycket du kan få i skadestånd beror på vilka kostnader du kan visa att händelsen har inneburit för dig. Något du bör vara uppmärksam på är att grannens skadeståndsskyldighet kan sättas ned i belopp, om domstolen bedömer att du varit medvållande till händelsen på något sätt (SkL 6 kap. 1 §).

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Moa KryhRådgivare