FrågaFAMILJERÄTTBodelning10/12/2018

Min fru har använt enskild egendom i vårt hus, kan hon kräva dessa pengar åter vid bodelning?

Hej ligger i Skillsmässa och alla tillgångar skall delas ink huset där vi äger 50% vardera.

Min fru fick pengar av sin morfar som hon använt upp allt på vårt gemensamma hus mm semestrar osv. Inga kvitton finns mm. Detta var ett förskott på arv och enskild egendom säger hon.

Kan hon om alla pengar använts upp i efterskott kräva dessa pengar ifrån hus försäljning mm?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad ingår i en bodelning?

Vid bodelning upplöses giftorättsgemenskapen mellan två makar. Vad som ska ingå i en bodelning beror på vilken klassificering egendomen har. Det som är giftorättsgods ska ingå i bodelningen (10 kap. 1 § äktenskapsbalk (1987:230)(ÄktB)). Det som är enskild egendom ska inte ingå i bodelningen (7 kap. 2 § ÄktB). Vid bodelning beräknas "makarnas andel i boet" med utgångspunkt i egendomsförhållandena den dag talan om äktenskapsskillnad väcktes (9 kap. 2 § ÄktB). Respektive makes skulder avräknas från dennes giftorättsgods. Det som sedan återstår efter att avdrag för skulderna har gjorts är att giftorättsgodset läggs samman för att sedan delas lika mellan er (11 kap. 2 § ÄktB).

Ingår pengarna som personen fått som enskild egendom?

Pengarna personen använt var enskild egendom eftersom denne fått dem i gåva från annan än dig, samt med förbehåll/villkor om att egendomen ska vara dennes enskilda (får det antas, eftersom hon anför detta) (7 kap. 2 § 1 stycket p.2 ÄB). Dessa pengar har, av frågeställningen att döma, använts till er gemensamma fastighet. I 7 kap. 2 § 1 stycket p. 6 ÄktB stadgas, att vad som har trätt i stället för egendom som avses i p. 1–5, anses vara enskild egendom, förutsatt att inte annat har föreskrivits genom den rättshandling på grund av vilken egendomen är enskild.

Alternativ 1 och 2

(1) Detta innebär, att i det fall det i gåvobrevet från dennes morfar föreskrevs, att hon skulle erhålla pengarna som enskild egendom och att egendomen som trädde i pengarnas ställe skulle vara enskild egendom, ska pengarna hon använt till att lägga på huset anses vara enskild egendom och alltså inte ingå i bodelningen. Hon kan kräva dessa åter, rättare sagt, det blir en mindre del av huset som ska delas er två emellan.

(2) Pengarna ska även anses vara enskild egendom i det fall det framgår av gåvobrevet att pengarna skulle vara enskild egendom, även om det inte uttryckligen föreskrivs att egendom som träder i dess ställe, ska vara enskild.

Innebörden av 7 kap. 2 § 1 stycket p. 6 är alltså att pengar som kommer från enskild egendom blir enskild egendom. Ett rättsfall ska även noteras i detta skede. I rättsfallet NJA 1995 s. 577 anförde Högsta domstolen, att i de fall makar, som gemensamt köpt fastighet och betalat en del av köpesumman kontant, varvid den ena maken betalat med sin enskilda egendom, skulle denna makes del av fastigheten anses utgöra enskild egendom. Till saken hör, att den part i rättsfallet med enskild egendom, fått denna egendom såsom enskild egendom.

Alternativ 3

(3) Notera att alternativ 1 gäller enbart så länge inte annat föreskrivits i gåvobrevet. Står det i gåvobrevet, att gåvan ska vara enskild egendom, samtidigt som det uttryckligen står att egendom som träder i gåvans ställe inte ska vara det, så är inte de pengar hon placerat i fastigheten att anse såsom enskild egendom.

Slutsats

Beroende på hur gåvobrevet från hennes morfar utformades, är egendomen hon infört i er gemensamma fastighet att anse såsom enskild eller inte. Är egendomen att anses såsom enskild, ska den inte delas mellan er under bodelningen. För att hon ska få denna egendom åter och att den inte ska ingå bodelningen, måste hon dock bevisa detta, såtillvida att hon måste uppvisa gåvobrevet.

Hon kan inte få pengarna åter för resorna och annat som inte lagts på huset. Det ska även noteras, att det kan bli svårt för henne att bevisa de exakta summorna i det fall det inte finns kontoutdrag eller kvitton.

Har du några fler frågor, eller vill du komma i kontakt med någon av våra jurister, är du varmt välkommen att återkomma!

Pontus SchenkelRådgivare