Min föredetta vägrar lämnar ut mina saker, hur går jag tillväga?

Hej! Har just gjort slut med en man, (vi var inte registrerade som sambo) , men har många kläder och saker kvar i hans hus, han hindrar mig att hämta dem, hotar anmäla inbrott. Har jag någon juridiskt rätt att hämta dem, och hur ska jag göra i så fall? vi har också gemensamma barn som jag inte vill ska träffa honom för att jag känner att det äldre barnet blir jätteolydig just på grund av pappas inflytande. Kan jag kräva det och till vilken myndighet ska jag vända mig?

Tack så mycket för svaret på förhand!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du går in olovligen i bostaden, hemfridsbrott.

Om du aldrig bott hemma hos din man och han nu inte låter dig gå in i bostaden ska du inte göra det heller. Om du skulle gå in i bostaden utan tillåtelse kan du göra sig skyldig för hemfridsbrott, (4 kap 6 § brottsbalken). Det krävs dock som jag konstaterade tidigare att bostaden inte är er gemensamma bostad. Man kan således inte göra sig skyldig för hemfridsbrott om man befinner sig i sin egna bostad.

Om han vägrar lämna ut dina saker, olovligt förfogande.

Om din före detta man vägrar lämna ut dina personliga saker kan han göra sig skyldig för olovlig förfogande, (10 kap 4 § brottsbalken). Detta brott kan du anmäla till polisen.

Hur du ska gå tillväga rent praktiskt, handräckning hos Kronofogden.

Om han vägrar lämna ut dina saker och du vill gå "rätt väg" så kan du kontakta Kronofogden för att ansöka om handräckning HÄR. Kronofogden har med stöd av "Lag om betalningsföreläggande och handräckning" rätt till att besluta om han är skyldig att lämna ut dina saker.

Avseende barnens umgängesrätt med pappan

Vad gäller era gemensamma barn så tillämpas föräldrabalken, FB.

Enligt 6 kap 15 § FB så har barnen rätt till umgänge med båda föräldrarna, det vill säga, även med den förälder de inte bor med. Dock ska utgångspunkten alltid vara "barnets bästa", 6 kap 2a § FB. Umgängesrätten är alltså barnets rättighet och inte föräldrarnas. Rätten för barnen att umgås med både dig och pappan har ni ett gemensamt ansvar att tillgodose.

Om du skulle vägra umgänge trots att barnen vill detta så kan pappan väcka talan i domstolen för att få rätt till umgänge, 6 kap 15a § FB. Domstolen kan då besluta om rätt till umgänge.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Frida LarssonRådgivare