Min far vill att jag ska ta över hans lägenhet, men utan att det räknas som förskott på arv. Hur gör man då?

Min gamle far är änkling och över 90 år. Han känner att han inte har många år kvar i livet. Han bor i en bostadsrätt och vill att jag tar över efter han. Så han undrar om han kan skriva över den som gåva till mig och att den inte räknas som arv när den dagen kommer.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I mitt svar kommer jag att utgå från att det inte finns något testamente, och därför kommer jag att utgå från den legala arvsordningen. Jag kommer att gå igenom vad den legala arvsordningen säger angående vem som ärver, och vad som gäller rörande förskott på arv. Avslutningsvis kommer jag att ge råd om vad du och din far kan göra nu.

Den legala arvsordningen

Den legala arvsordningen regleras i Ärvdabalken. Om den som avlider var gift, ärver efterlevande make. Detta framgår av Ärvdabalken 3 kap 1 § 1 st (här). Om den avlidne maken hade barn sedan tidigare (särkullbarn), har de rätt att få ut sitt arv direkt, men kan avstå till förmån för efterlevande make (och får då ut sitt arv när den efterlevande maken har gått bort). Din far är änkling, så makes arvsrätt är inte aktuell.

Är makes arvsrätt inte aktuell ärver släktingar till den avlidne. De som ärver i första hand (den första arvsklassen) är barn till den avlidne, med andra ord bröstarvingar, se Ärvdabalken 2 kap 1 § (här). Om det finns flera barn ärver de lika stor andel var. Om ett av barnen har gått bort, men i sin tur har barn (dvs. barnbarn till den avlidne), får barnet ta arvet i sin förälders ställe, vilket framgår av Ärvdabalken 2 kap 1 § 2 st (här).

Förskott på arv

Om den avlidne tidigare har gett en gåva till en bröstarvinge (dvs. barn eller barnbarn) räknas detta som förskott på arv, om det inte finns exempelvis ett gåvobrev som uttryckligen talar om att gåvan inte ska ses som förskott på arv, se Ärvdabalken 6 kap 1 § 1 st (här).

Vad du kan göra nu

Din far kan ge dig lägenheten utan att den räknas som förskott på arv, men det måste framgå att han vill att den inte ska räknas som förskott på arvet. Jag rekommenderar att han skriver exempelvis ett gåvobrev där han förklarar att lägenheten inte ska betraktas som förskott på arv. Om du eller din far vill ha hjälp med att upprätta gåvobrev, testamente eller liknande rekommenderar jag att ni kontaktar en jurist. Du kan boka tid med en jurist från Lawline, länk för att boka här.

Om du har fler frågor får du gärna ringa till Lawlines telefonrådgivning. Telefonnumret är 08-533 300 04, och telefonrådgivningen har öppet måndag–fredag kl. 10.00–16.00.

Vänligen,

Jenny HedinRådgivare