Min far skrev testamente till mig och min syster som nu gått bort, vem ärver istället för henne?

Hej

Min Far har testamentera sitt arv till mig och min syster som enskild egendom. Min syster dog nyligen men vår far är i livet. Vem ärver min systers del när vår far avlider. in syster efterlämnade sig en make och 2 barn.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga. Jag beklagar din systers bortgång och situationen ni nu befinner er i.

Det går att återkalla eller förstöra sitt gamla testamente och upprätta ett nytt

Regler om arv och testamenten finns i ärvdabalken (ÄB). Jag saknar förvisso information om din fars mående och livssituation, men eftersom han fortfarande är i livet kommer han kanske att ändra i testamentet eller upprätta ett nytt testamente med hänsyn till din systers bortgång. Kanske skulle det gå att lite försiktigt ta upp det här med honom längre fram i tiden när det finns åtminstone något mer distans till din systers bortgång, för att föreslå att han ska uppdatera testamentet för tydlighetens skull. Det går att göra ändringar och tillägg i testamentet, men då krävs samma saker som vid upprättandet av ett testamente för att det ska vara giltigt, ÄB 10 kap. 6 §. Det innebär alltså att det vid ändringar och tillägg i det nuvarande testamentet krävs att två vittnen är med honom och bevittnar hans underskrift och att de bestyrker testamentet genom sina namnunderskrifter, ÄB 10 kap. 1 §.

Om det nuvarande testamentet skulle bestå

När det finns ett testamente gäller att testatorns (den bortgångne som lämnat ett testamente efter sig) vilja ska tolkas utefter vad som framgår i testamentet, och den viljan ska tillgodoses, ÄB 11 kap. 1 §. Det är främst när det inte finns ett testamente med i bilden som arvsreglerna i ÄB blir aktuella. I det här fallet har er far testamenterat tillgångar och specifikt angett att era arv ska vara er enskilda egendom. Detta innebär att hans avsikt är att tillgångarna som du ärver ska tillhöra bara dig. Om du till exempel skulle vara gift eller gifta dig senare, är inte de tillgångar du ärvt av din far giftorättsgods och ska inte ingå i en eventuell framtida bodelning. För din bortgångne systers del skulle det kunna innebära att arvsregeln om att hennes barn träder i hennes ställe och ärver tillgångarna ska gälla, ÄB 2 kap. 1 § 2 st. Att barn ärver istället för sin förälder som skulle ha ärvt kallas istadarätt. Det vore kanske rimligt att tolka testamentet som att din far vill att tillgångarna ska "stanna i släkten". Allt beror dock på hur han har formulerat sig i testamentet och vad som går att utläsa och förstå om hans vilja utifrån det.

Sammanfattning

Eftersom din far fortfarande är i livet skulle du kanske kunna prata med honom lite försiktigt när ni fått lite tidsdistans till din systers bortgång om att antingen uppdatera det nuvarande testamentet genom att ändra i det, eller återkalla/förstöra det gamla testamentet samt upprätta ett nytt, uppdaterat efter att din syster gått bort.

I den mån detta inte görs, och det nuvarande testamentet istället består tills din far gått bort kommer en tolkning göras för att förstå vad hans vilja var. Tolkningen bygger på vad han uttryckt i testamentet. En möjlighet är att han vill att din systers barn ska träda i hennes ställe, om han vill att tillgångarna ska stanna inom familjen. Detta är en tolkning som också överensstämmer med de legala arvsreglerna om att barn ärver istället för sin bortgångne förälder.

Jag hoppas att du känner att du har fått svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Beatrice KrigRådgivare