När försvinner rätten att begära bodelning?

Hej, Jag och min sambo ska separera. Vi flyttade in tillsammans för ca 5 månader sedan. Vi har kommit överens om att jag ska bo kvar och hon ska flytta då hon känner att det är för dyrt för henne. Hyresvärden tycker att vi ska säga upp kontraktet och att jag skriver ett nytt sedan, jag litar på han så det har jag inga problem med. Men om vi gör detta, att min sambo skriver på att säga upp hyreskontraktet, kan hon ändå begära bodelning inom 1 år eller försvinner den rätten om hon skriver på uppsägningen? Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vad tråkigt att höra att du och din sambo ska separera.

När görs en bodelning?

En bodelning ska begäras inom ett år för att den ska komma till stånd, (8 § 2 st SamboL). Om begäran om bodelning görs inom rätt tid, och de två inte har avtalat om att inte göra en sådan, spelar det ingen roll om den andra sambon inte vill medverka.

Om din sambo begär bodelning inom ett år, så ska samboegendom ingå i bodelningen. Exempel på samboegendom är:
- möbler
-hushållsmaskiner
-lösöre (vanliga, flyttbara saker)
-som finns i hemmet och som är avsett för det gemensamma hemmet.

Det som du eller din sambo använder för enbart eget bruk eller för främst fritidsändamål är inte samboegendom, (6 § och 7 § SamboL). Samboegendom är heller inte sånt som den ene sambon har fått i arv, gåva eller genom testamente med särskilt villkor om att det ska vara just den sambons enskilda egendom, (4 § SamboL).

Rätten att begära bodelning faller om detta inte görs inom ett års tid. Rätten att begära bodelning försvinner inte om hon skriver på uppsägningen.

Hoppas du fått svar på din fråga, annars är du välkommen att ställa en ny!

Med vänlig hälsning,

Ajla VelicRådgivare