Min f.d. vän vägrar betala tillbaka sin skuld till mig -vad kan jag göra?

Hejsan, det är såhära att en fd vän har fått låna pengar och har blivit lovad att även få tillbaka dessa pengar! Men under dessa 5 månaderna har ingenting hänt, varken fått pengarna eller fått tag i denna person! Har även bevis på sms att denna person ska betela tillbaka, har även vittnen som hört ett muntligt avtal att personen ska betala tillbaka, men även vittnen där personen säger att personen vägra betala. Hur gör jag? Hur går jag tillväga?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du har vänt dig till Lawline!

Bestämmelser kring avtal hittar du (här).

Ert muntliga låneavtal

Inom svensk avtalsrätt finns det inget krav på hur ett avtal ska utformas (förutom när det gäller köp av fast egendom) det kan alltså vara skriftligt såväl som muntligt. Ert avtal gäller en fordran då din f.d. vän har lånat pengar av dig som hen har lovat att betala tillbaka. Det finns en huvudregel inom avtalsrätten som lyder "pacta sunt servanda", vilket betyder att avtal skall hållas, oavsett om de är muntliga eller skriftliga. I ditt fall har det skett ett muntligt avtal och detta är bindande och din f.d. vän är skyldig att betala tillbaka. Genom att inte betala tillbaka har personen begått ett avtalsbrott.

Hur ska du nu gå tillväga när personen vägrar betala tillbaka?

Du har inte nämnt hur ni avtalat om betalningen, dvs när personen ska ha betalat och hur. Om du har försökt att få kontakt med personen och datumet för betalning redan förfallit så råder jag dig att ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogden. Kronofogden kommer då att skicka ett brev till personen som säger att hen ska betala sin skuld till dig ungefär som en påminnelse. Personen kan då välja att av svara på detta genom att antingen ignorera det, betala sin skuld eller genom att bestrida kravet. Du kan läsa allt om hur ett betalningsföreläggande går till (här).

Domstolsprocess

Om personen bestrider betalningsföreläggandet kommer du bli hänvisad till domstolen. Du kan välja att stämma din f.d. vän i domstolen. Det som är svårt med muntliga avtal är att den som påstår att det finns ett avtal är också den som måste bevisa detta, du måste alltså bevisa att ni har slutit ett muntligt låneavtal. Det kan vara väldigt svårt att bevisa detta och det ställs höga krav. Ännu en nackdel är att den som förlorar målet är den som måste betala rättegångskostnaderna. Du har både vittnen som hört att det slutits ett avtal och sms vilket gör att du har en större chans i bevisningen men det går ändå inte att garantera att du vinner i domstolen.

Min rekommendation

Jag råder dig att försöka kontakta personen igen och förklara att ni har haft ett muntligt avtal och att du vill att hen ska betala tillbaka. Förklara att du kommer vidta andra åtgärder ifall hen inte betalar sin skuld till dig. I andra hand kan du ta hjälp av Kronofogden och allra sist domstolen. Om du väljer att ta detta till domstol så rekommenderar jag att ta hjälp av en kvalificerad jurist för rådgivning. Du kan då få hjälp med det administrativa och få en överblick på hur stora kostnaderna kan bli. Du kan även få hjälp med hur du bör lägga fram din bevisning i målet. Du kan boka tid med Lawlines jurister här.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Om du funderar på något mer är du välkommen att ställa en ny fråga. Lycka till!

Vänligen,

Ceda ImranovaRådgivare