FrågaFAMILJERÄTTBodelning29/10/2018

Min f.d. man vägrar medverka till bodelning, vad ska jag göra?

Hej

Ligger i skilsmässa. Min man vill inte skiljas. Betänketiden på 6 månader har gått

Inga gemensamma barn Gifta i 16 år o innan dess sambo i 9 år.

Mm man vägrar diskutera / prata om bodelning.

Jag har skrivit förslag till bofelningsavtal o lämnat till honom

Han ska utge 1.1 milj till mig ca efter värdering av bostadsrätt.

Inget äktenskapsförord.

Han tänker inte göra någonting.

Har skickat in papperen om fullföljande av skilsmässa

Har inte råd att köpa någon ny bostad innan bodelningen

Banken kräver bodelningsavtal

Hur ska jag agera i denna situation?

Vi är inga ungdomar. Båda pensionärer

Tack för råd

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

När ett äktenskap upplöses ska en bodelning göras. Bodelning är som regel obligatorisk och inte frivillig (som i t.ex. samboförhållande). Undantaget är om båda makarna endast har enskild egendom (9 kap. 1 § Äktenskapsbalken, ÄktB). Så förstår jag av din fråga att inte är fallet. Bodelningen ska ske när äktenskapet har upplösts, alternativt genast om någon av er begär det (9 kap. 4 § ÄktB). Det innebär att du kunde begärt bodelning redan under betänketiden.

Om din make vägrar att medverka till bodelning kan du begära att rätten beslutar om en bodelningsförrättare (17 kap. 1 § första stycket ÄktB). Bodelningsförrättaren tar då över ansvaret för bodelningen och bestämmer när och var bodelningen ska göras. Bodelningsförrättaren ska även pröva sådana frågor som ni inte är överens om (17 kap. 6 § ÄktB). Nackdelen med bodelningsförrättare är att det dels tillkommer en kostnad om 900 kr för att ansöka om sådan, dels att bodelningsförrättaren ska ha lön. Det kan bli kostsamt att anlita en bodelningsförrättare, särskilt om ni har mycket som ska delas upp och ni inte är överens.

Mitt förslag till dig innan du ansöker om en bodelningsförrättare är att du anlitar en jurist. Min bedömning, utifrån den information du ger, är att det blir billigare att anlita en jurist. Förhoppningsvis kan du nå fram till din f.d. man via en jurist och du slipper anlita en bodelningsförrättare. En jurist kan se över den bodelning du själv föreslår, men även kontakta din f.d. man. Ofta gör det större nytta att få en anmodan från en juristbyrå om bodelning än från ens f.d. partner med eventuella konflikter.

Om du vill är du varmt välkommen att anlita någon av våra jurister för ändamålet. Du kan boka tid via vår hemsida alternativt att du ringer till vår juristbyrå på tel 08-533 300 04. Vi erbjuder möten i våra lokaler i Stockholm, men även per telefon, e-post och Skype; det som passar dig bäst!

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare