Min ex-sambo gör att jag inte kan komma in i huset jag äger, kan jag anmäla honom för hemfridsbrott?

Hej

Min sambo och jag har separerat. Jag äger huset och har alltid gjort, han har ingen besittningsrätt. Jag vill att han flyttar ut omgående, han vägrar och hänvisar till sambolagen. Vi har även ett lås där han står som systemägare. Han vill inte ändra så att jag blir systemägare, min användare är borttagen så jag inte kommer in i mitt hus. Jag får använda barnens inloggning. Min farhåga är att han tar bort barnens inloggning så vi inte kommer in i huset alls. Vad kan jag göra? Kan jag hänvisa till hemfridsbrott?

Tacksam för svar

// Marika

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom ni levt tillsammans som sambos är det korrekt att Sambolagen (SamboL) gäller. Viss relevant reglering för ditt fall hittas dock också i Äktenskapsbalken (ÄktB).

Vad gäller när sambon inte vill flytta ut?
I och med att din sambo vägrar flytta så upphör inte ert samboförhållande per automatik trots att du bett honom flytta ut. Ett samboförhållande upphör i vanligtvis genom att den ena sambon flyttar ut. I ett läge där sambon vägrar kan det dock också upphöra genom ett beslut av en bodelningsförättare. (2§ SamboL). Det är samma regler som gäller när man ansöker om en bodelningsförättare oavsett om man är sambo eller gifta. Du ansöker om en bodelningsförättare genom att skicka in en ansökan om det till er närmaste tingsrätt. (26§ SamboL jämte 17 kap. 1-2§ ÄktB)

Vem har rätt att bo kvar i huset?
Eftersom du skriver att du äger huset och alltid har gjort det så räknas det inte som samboegendom. Du har därför har du ha rätt att bo kvar i huset (3§ SamboL). Jag utgår från att det är ett hus du äger och inte en bostadsrätt eller liknande, bedömningen hade isåfall nämligen kunnat bli en annan.

Kan du anmäla din sambo för hemfridsbrott?
För att en person ska kunna bli dömd för hemfridsbrott krävs att en person tränger in i en annan persons bostad. Det kan verka förvirrande eftersom du ju faktiskt äger bostaden men eftersom du och sambon fortfarande är sambos i lagens mening kan du inte anmäla honom för hemfridsbrott då det fortfarande anses vara hans hem också. (4 kap 6§ BrB)

Slutkommentar och mitt råd
Om sambon inte självmant flyttar ut kan du inte tvinga honom eftersom ni, i lagens mening fortfarande räknas som sambos. För att lösa din tvist råder jag dig därför att ansöka om en bodelningsförättare hos tingsrätten så du kan få ett beslut att ni inte är sambos längre. För att få vägledning kring vad som ska vara med i en sådan ansökan kan du klicka här. Skulle han inte lämna huset när ett sådant beslut är på plats kan du anmäla honom för hemfridsbrott och troligen vinna större framgång än om du gör det nu.

Hoppas du känner att du fått svar på din fråga, annars är du välkommen att ställa en ny fråga till oss!

Sandra LundinRådgivare