Min dotter ska bli sambo, vad ska hon tänka på?

Hej! Min dotter skall köpa en bostadsrätt nu. Hon har en pojkvän i Kanada som ansökt om tillstånd att flytta hit och tanken är att om han får tillstånd skall han också bo där. Om de separerar vem har rätt till lägenheten? Ingår den i sambolagen? Gör det ngn skillnad om han betslar en del sv insatsen även om han inte äger?

Hur gör man på bästa sätt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga.

Det som räknas som samboegendom enligt sambolagen är bostad och bohag införskaffat för gemensamt bruk (sambolag 3 §). Det betyder att bostadsrätten är samboegendom om hon köper den för att dom ska bo där ihop. Som du skriver i frågan så framstår det som att din dotter skaffat lägenheten för att leva där som sambo med honom, det innebär att lägenheten blir samboegendom och vid en bodelning ska lägenhetens värde delas mellan dom. Det gör ingen skillnad om hon eller han betalar insatsen, eller vem som äger lägenheten.

Om hon vill göra på ett annat sätt

Om din dotter inte vill att sambolagen ska gälla kan hon och hennes pojkvän skriva ett samboavtal, där kan dom skriva antingen att sambolagen inte ska gälla alls, eller att den inte ska gälla för bostaden.

Tack för att du kontaktade Lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på Lawline, 08-533 300 04. Vi svarar på samtal måndag-fredag 10:00-16:00.

Ebba EkstrandRådgivare