Min bror vägrar flytta ur ut min bostad, hur ska jag göra?

Jag äger en bostadsrätt sen ca 20 år. Jag har låtit min bror bo i den de senaste 18 åren (jag har bott på annat håll), utan något kontrakt skrivet. Han har betalat avgiften till bostadsrättsföreningen men ingen hyra utöver det. Nu vill jag sälja lägenheten men han vill inte flytta och har brutit kontakten. Han har erbjudits att köpa lägenheten men är inte intresserad av det. Hur kan jag göra för att sälja lägenheten?

Lawline svarar

Hejsan!

Det förefaller som att du och din bror har ett hyresavtal sinsemellan (detta behöver inte vara skriftligt utan kan vara muntligt också). För hyresförhållande se jordabalken 12 kap. För hyresavtal som löper i obestämd tid är uppsägningstiden 3 månader från och med månadsskiftet. Det vill säga 3 månader från och med 1 november, eller om du säger upp det i november månad månad, 3 månader från och med december, jordabalken 12kap 4§ 1st 1p.

Jag rekommenderar att du först pratar med din bror. Om detta inte fungerar och du behöver sälja lägenheten så kan du säga upp det. Om han, trots detta, inte vill flytta så kan du kontakta hyresnämnden och på vis tvångsvis flytta honom ur lägenheten.

Med vänliga hälsningar.

Binh TranRådgivare