Min arbetsgivare vill att jag lämnar in underlag från Försäkringskassan angående hur jag har varit borta pga vård av barn. Har han rätt att begära det av mig?

Hej.

Min arbetsgivare vill att jag lämnar in underlag från Försäkringskassan angående hur jag har varit borta pga vård av barn. Har han rätt att begära det av mig?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämplig lag

Vi kikar närmare på föräldraledighetslagen och ett rättsfall som berör din fråga.

Arbetsgivaren kan inte kräva ett sjukintyg av dig för ditt sjuka barn

Nej, din arbetsgivare har inte rätt att kräva att du lämnar sjukintyg för ditt barn.

Arbetsdomstolen har i ett tidigare fall ansett att arbetsgivaren, genom att ha begärt att en arbetstagare skulle lämna ett sjukintyg för sitt barn och därefter varnat den anställde för olovlig frånvaro när detta inte gjordes, hade brutit mot 16 § i föräldraledighetslagen (AD nr 63/13).

Kollektivavtal på arbetsplatsen kan ibland kräva utdrag från Försäkringskassan

Däremot finns bestämmelser i vissa kollektivavtal om att de anställda – på begäran av arbetsgivaren – ska visa utdrag från Försäkringskassan över hur många dagar som tagits ut med föräldrapenning. Jag vet dock inte hur situationen ser ut på just ditt företag, varför jag inte vågar svara på om sådan skyldighet finns här.

Mitt råd

En mellanväg skulle kunna vara att du lämnar ett intyg från Försäkringskassan på att de mottagit en anmälan om VAB, vilket borde ge din arbetsgivare den information han vill ha. På så sätt blir alla nöjda och glada.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga och önskar dig en god start på veckan.

Med vänliga hälsningar

Mattias TörnströmRådgivare