Min andrahandshyresgäst hyr ut i tredje hand – vad kan jag som hyresvärd göra?

Hej,

Jag har hyrt ut min bostadsrätt i andra hand och nu visar det sig att hyresgästen inte bott där utan hyrt ut i tredje hand. Vad kan jag som hyresvärd göra? Får jag någon ersättning för detta?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du inte har vetat om att din hyresgäst hyr ut i tredje hand, utan att denne har gjort detta utan ditt tillstånd. Detta är såklart inte okej. Faktum är att uthyrning tredje hand aldrig är något som hyresvärden ska behöva acceptera. Jag ska nedan förklara vad som gäller enligt lag och vad du kan göra åt saken.

Reglerna om uthyrning av hyresrätt finns i hyreslagen som du hittar i 12 kap. jordabalken (JB).

Tredjehandsuthyrning kan vara grund för uppsägning av hyreskontraktet

Det är inte tillåtet för din hyresgäst att hyra ut lägenheten i tredje hand utan din tillåtelse. Tvärtom så är det faktiskt en grund för att du ska få säga upp hyreskontraktet i förtid (12 kap. 42 § första stycket tredje punkten JB).

Hyresgästen ska få möjlighet att rätta felet efter tillsägelse

Din hyresgäst ska dock ha möjlighet att vidta så kallad rättelse, helt enkelt rätta till felet och sluta upp med tredjehandsuthyrningen. Det första du ska göra är därför att ge hyresgästen en tillsägelse om att sluta hyra ut i tredje hand (12 kap. 42 § första stycket tredje punkten JB). Om hyresgästen därefter inte slutar hyra ut i tredje hand inom ett par veckor efter tillsägelsen ska hyresrätten anses vara förverkad och du som hyresvärd får säga upp hyresavtalet i förtid.

Finns möjlighet till skadestånd

Om din hyresgäst inte slutar med tredjehandsuthyrningen efter tillsägelse och du väljer att säga upp ert hyreskontrakt i förtid på grund av detta kan du ha rätt till skadestånd (JB 12 kap. 42 § sjätte stycket). Ett krav på skadestånd kan till exempel vara summan för hyresförlust under kontraktets återstående hyrestid.

Om det blir problem – vänd dig till hyresnämnden

Ifall du skulle ha problem med att din hyresgäst inte slutar hyra ut i tredje hand efter tillsägelse och att denne inte heller accepterar uppsägning av hyreskontraktet som en följd av detta kan du föra vidare tvisten till hyresnämnden som kan besluta i frågan. Blanketten för ansökan till hyresnämnden hittar du här.

Ytterligare funderingar?

Om du har några ytterligare funderingar är du välkommen att ställa en ny fråga.

Hoppas att du är nöjd med svaret på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Klara SandrénRådgivare