Migrationsverkets handläggningstider

Hej. Min fråga gäller Migrationsverket handläggningstider och att när man ringer till dom för att vilja ha svar på vart ärendet ligger får man inget besked alls. Jag är svensk och vi har ansökt om att min fru och hennes dotter ska få bo i Sverige tillsammans med mig. När vi ansökte 25/1 2015 stod det att handläggningstiden skulle vara mellan 6-9 månader men nu har det gått 13 mån. Där till väntar vi ett barn tillsammans och vill föda barnet i Sverige. Vart kan man vända sig och hur kan man få hjälp så att man kan få sitt beslut snabbare Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Tidigare fanns det en möjlighet att begära förtur i ansökan om uppehållstillstånd. Denna möjlighet har tyvärr tagits bort. Migrationsverket hänvisar istället till att omständigheterna i det enskilda fallet avgör hur skyndsamt de ska handläggas.

Det finns tyvärr inte mycket ni kan göra. När ni fått en handläggare till ert ärende kan ni kontakta handläggaren och informera denne om att det är brådskande samt att din fru snart kommer att föda.

Migrationsverket är medvetna om att deras handläggningstider är väldigt långa, många JO anmälningar har gjorts men det är inte mycket skillnad på handläggningstiderna.

Håll ut, och önskar er lycka till med processen!

Vänligen,

Sedja Abed AliRådgivare