Migrationsverkets handläggning av asylärende

Jag har sökt asyl i Sverige okt 2015. Intervju skedde 17 februari 2016 hos Migrationsverket och sedan dess har jag inte hört någonting. Inga kompletteringar eller någon kontakt. Min arbetsgivare funderar över varför det tar så lång tid. Min anställning började i augusti 2016 som boendevärd. Jag kommer från Iran och pratar flera språk. Är det en rimlig tid att vänta ? Finns det lagar, regler eller rekommendationer som säger att de måste fatta beslut inom en viss tid ?

Lawline svarar

Eftersom Migrationsverket är en myndighet så är förvaltningslagen (FL) tillämplig på deras handläggning. Du hittar den här.

Först och främst ska Migrationsverket svara på dina frågor så snart som möjligt enligt 4§ 2 st FL. I sin myndighetsutövning så har Migrationsverket en skyldighet att handlägga ärendet enkelt snabbt och billigt så långt det är möjligt utan att säkerheten eftersätts, 7§ FL.

Med detta sagt så finns det ingen bestämd handläggningstid utan det varierar från ärende till ärende. Du kan läsa på deras hemsida här om deras handläggningstider i likänden ärenden för att få lite vägledning. Du kan även kontakta Justitieombudsmannen (JO) om du vill att de ska rikta kritik mot myndigheten.

Om du behöver mer hjälp eller rådgivning så är du välkommen att kontakta lawlines jurister här!

Vänliga hälsningar,

Jessica KhooRådgivare
Public question details image

Boka tid med jurist

Behöver du hjälp med ärenden relaterade till Offentlig rätt och Migrationsrätt? Våra duktiga jurister kan hjälpa dig!

Fyll i formuläret så svarar en av våra jurister dig inom 24 timmar. Juristen kommer att kontakta dig och ge dig ett tidsestimat och ett prisförslag för att hjälpa dig med att lösa ditt ärende

0 / 1000