Migrationsverket hittade inte en tolk till vårt möte och måste boka om till en ny tid - kan vi överklaga?

jag och min man har fick tid för muntlig utredning för permanent uppehållstillstånd .Vi ringde till utredare för att saga han behöver tolk och utredaren var sjuk och vi lämnade meddelandet att han behöver tolk . Vi försöker ring henne flera gånger efter åt men hon var fortfarande sjuk och varas utredning plats var en timme med tåg från där vi bor och vi köper biljeten från tagstation . Men när vi gå där det var andra utredare och det finns ingen tolk och vi pratade med den utredare att min man behöver tolk men han kan inte hitta . Sedan min man tänker att han kan prova åndå utan talk men den svenska han har men efter 20 min han kommer till backa på grund av utredaren och min man kan inte förstår varandra om en fråga . Utredaren så att vi kommer fa ny tid men det är ganska lång för oss att gå till denna plats igen och jag har riskerat mitt jobb när jag åker den dag till utredningen efter som jag var inte ledigt och det var viktigt dag att vara på jobbet . Finns det möjlighet att överklaga den har situationen och till vem ? om vi over klaga kommer vi få beslut för att vi hade väntat länge nästan 2 år från ansöknings tiden .

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Om jag förstår situationen rätt har du följt med din man när han skulle prata med någon på Migrationsverket i en utredning om han kan på permanent uppehållstillstånd. Ni fick inte en tolk och känner därför att ni åkte i onödan den dagen och du missade en dag på jobbet. Nu måste din man åka in på ett nytt möte när det finns en tolk och du undrar om ni kan överklaga eller göra något annat för att Migrationsverket krånglade.

Ni kan bara överklaga ett beslut som fattas av Migrationsverket och inte själva handläggningen

Tyvärr går det inte att överklaga den här situationen. Ni kan bara överklaga när Migrationsverket har tagit ett beslut. Om de till exempel skulle bestämma sig för att säga nej till din mans ansökan om uppehållstillstånd i framtiden, så kan han överklaga det.

Den långa tiden som processen tar går tyvärr inte heller att överklaga. Migrationsverket ska hantera alla ansökningar så fort de kan, men beroende på hur mycket jobb de har kan det ta olika tid. För ett permanent uppehållstillstånd uppskattar Migrationsverket just nu att det tar 10-20 månader, alltså upp till nästan två år. Ni kan räkna ut hur lång tid olika processer hos dem tar på deras online-räknare.

Ni kan anmäla till JO om ni känner att ni blivit felbehandlade

Känner du att ni har blivit felbehandlade kan du anmäla Migrationsverket till JO. JO granskar olika myndigheter och kan göra utredningar om de verkar göra något fel. Om JO kommer fram till att ett fel har begåtts kommer de ta ett beslut om att felet har begåtts och ge kritik till myndigheten för att de ska ändra hur de beter sig. För dig som anmäler kommer däremot JO:s beslut inte få någon praktisk effekt.

I det här fallet är jag osäker på om en anmälan kommer tas upp hos JO, eller om det skulle sluta med att JO kritiserar Migrationsverket. Många anmälningar handlar dock om just långa väntetider och att göra en anmälan via JO:s webbformulär är ganska lätt, så ni kan göra ett försök om ni vill.

Försök prata med arbetsgivaren om du behöver följa med din man

Eftersom Migrationsverket har hand om din mans process, så har de inte något ansvar för dina resor eller andra saker du gör för att följa med din man. De kan därför inte ta ansvar för att du fick problem på jobbet efter det senaste besöket. Jag skulle rekommendera att du pratar med din chef redan nu och frågar om du kan vara ledig när det är dags för din mans nästa möte. Förklara att din man har svårt med språket och att du vill följa med som stöd. Förhoppningsvis kommer chefen förstå och tycka att det är okej om du följer med på nästa besök. Det är viktigt att du får ta ledigt från jobbet. Om du inte går till jobbet en gång till utan att vara ledig är det stor risk att du förlorar jobbet och sen kan det vara svårt att hitta ett nytt. Skulle du inte få ledigt är det bättre om din man kan åka till Migrationsverket själv, eller om ni känner någon annan som kan följa med honom.

Avslutningsvis måste jag alltså säga att det tyvärr inte går att överklaga någonting som har hänt i er situation. Ni kan testa att göra en JO-anmälan. Det är inte säkert om det leder någonstans och om det gör det, så kommer JO bara ge officiell kritik till Migrationsverket. Migrationsverket har just nu att göra med din mans process och har inte något ansvar för vad du gör. De kan därför inte ta ansvar för om du inte går till jobbet när du inte är ledig. Försök därför redan nu att prata med din chef och förklara hur din och din mans situation ser ut. Fråga om du kan få ledigt för att åka med på nästa möte. Om du inte får det skulle jag rekommendera att din man åker själv eller att ni ber någon ni känner följa med honom, istället för att du riskerar jobbet en gång till.

Jag hoppas att du känner att du fått svar på din fråga och att du kan få ledigt att följa med din man nästa gång. Om du har någon med fråga är du välkommen att höra av dig till oss igen.

Vänliga hälsningar,

Mikaela von BornstedtRådgivare