FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott29/04/2021

Mened och brottsanmälan

Hej var precis i domstol i en vårdnadstvist då mamman misshandlat vårt barn, under rättegången hade jag lämnat in ett lite sent dokument med sms konversationer mellan mamman och mig till domaren och domaren ställde frågor till mamman angående desa och mamman ljug domaren rakt upp i ansiktet. Vi var under ed. Nu är frågan vem anmäler mened är det jag som ska göra det eller domaren?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

För att anmäla ett brott vänder man sig till närmaste polismyndighet. Brottsanmälan kan man göra personligen på polisstationen, via telefon eller via internet. Man får då lämna kontaktuppgifter, uppgifter om brottet osv. Alla brott hör till allmänt åtal om inte någon annat stadgas. Mened är ett brott som hör under allmänt åtal och det är därmed upp till åklagaren att besluta om åtal. Du kan alltså göra en anmälan, men det är sedan upp till åklagaren att med stöd av bevisning besluta om åtal ska väckas.

Hoppas du fick svar på din fråga. Har du fler frågor är du välkommen att återkomma!

Med vänlig hälsning

Minella KurjakovicRådgivare