Medverkan till stöld, straffansvar

Hej min dotter är oskyldig dömd för en stöld som en kompis som var med utförde. Tingsrätten bedömde henne som skyldig till detta, då en vakt vittnade att hon "såg" henne stoppa varan i väskan som väninnan bar vid tillfället även om väninnan gick ut med varorna. Enligt ett svar på hemsidan borde inte vara straffbart att stoppa varan i väskan men däremot att ta ut den från butiken. Varför blev min dotter skyldig till detta? Väninnan hade varorna men skyllde att min dotter sa det till henne att göra det! Plaggen hon tog var inte ens i min dotters storlek utan i väninnans storlek, samt äger min dotter redan en i sin egen storlek. För att involvera min dotter tog väninnan även strumpor som min dotter ville köpa, men som hon avstod ifrån. Hon la även de i väskan. Jag försökte överklaga i hovrätten men de driver att det finns inte prövningstillstånd. Jag har till imorgon rätt att överklaga och begära prövningstillstånd i tingsrätten. Men jag behöver hjälp med detta. Tacksam om ni kan hjälpa mig så fort som möjligt.

Min dotter var redan 18 år och tre månader medan väninnan under 15. Efter lite efterforskningar har vi fått veta att väninnan brukar hålla till med sådana saker som stöld från butiker.

Var snäll och hjälp henne.

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Det är tyvärr inte möjligt till mig att svara på varför tingsrätten har dömt som de har gjort, så mitt svar blir generellt.

Enligt Brottsbalkens 8 kap 1 § är stöld straffbart. I brottsbalkens 23 kap 4 § står "Ansvar som i denna balk är föreskrivet för viss gärning skall ådömas inte bara den som utfört gärningen utan även annan som främjat denna med råd eller dåd." Det betyder att för stöld enligt 8 kap 1 § döms inte bara den som utfört gärningen utan även annan som främjat denna med råd eller dåd. Här menas med dåd en aktiv handling, t ex att stoppa en tröja i en väska. Med råd avses t ex att uppmuntra. Det har i praxis ansetts att även mindre bidrag till brottet medför ansvar.

Så att medverka till/hjälpa till med en stöld, även om den begås rent fysiskt av någon annan, är straffbart, alltså kan det vara straffbart att din dotter stoppade tröjan i kompisens väska. Något närmare svar varför tingsrätten dömt som de gjort och ev framgång med en överklagan går tyvärr inte att ge.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare