FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt09/04/2018

Medling mellan föräldrar

hej

min sambos ex och mamma till deras gemensamma son kommer inte överens. Min sambo mår dålig och har talat om att han inte fixar att ha sonen hos sig just nu och hon har tidigare sagt ok till detta och har honom på heltid. Dem har gemensam vårdnad..

Men hon har vid senaste mötet önskat livet ur honom.. hon tycket att han skulle göra som sin kusin (som hängde sig) så skulle alla må mycket bättre..

och sedan har hon fler talet ggr skickat sms och mail och över dylika trakasserier över honom. Han mår ännu sämre nu pga detta.

Kan man på något sätt någonstans få hjälp med medling mellan honom och henne? han vill ju självfallet inte släppa taget om sonen men fixar inte hennes trakaserier heller..

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta om din sambo och hans ex kan få hjälp med att medla sinsemellan och komma överens om umgänget med deras gemensamma barn.

Jag tycker det låter som att din sambo och hans ex kan vara i behov av ett samarbetssamtal. Detta ansvarar kommunen för enligt 5 kap. 3 § Socialtjänstlagen (SoL) och syftar till att hjälpa föräldrar att nå enighet i frågor som gäller barnet; som boende och umgänge exempelvis. En förutsättning för att ett samarbetssamtal ska komma till stånd är att båda parter är överens om att det ska ske.

Jag råder dig därför inledningsvis att be din sambo kontakta familjerätten i den kommunen som barnet är bosatt. Där kan ni försöka få till stånd ett samarbetssamtal, och familjerätten kan även hjälpa till med att ordna ett avtal som reglerar boende och umgänge.

Om din sambos ex vägrar infinna sig på ett samarbetssamtal kan det till slut gå så långt att det blir en fråga i domstol om barnets boende och umgänge med föräldrarna. Avgörande i domstolens beslut är då vad som är det bästa för barnet. Domstolen kan även besluta om samarbetssamtal om något sådant inte skett innan stämningsansökan lämnas in.

Sammanfattningsvis så skulle jag alltså råda din sambo till att först kontakta familjerätten och därifrån gå vidare därifrån och se hur hans ex ställer sig till ett samarbetssamtal.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Maja QvarnströmRådgivare