Medlemsskap i kommun grundat på delägarskap i fast egendom

Hej

Jag har en fråga gällande "kommunmedlem" .Äger man fast egendom så är man kommunmedlem.

Räcker det med att äga 1% för att bli kommunmedlem?

Mvh

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Mycket riktigt så är du kommunmedlem om du äger fast egendom i kommunen. Kommunmedlemskap kan grundas genom folkbokföring, innehav av fast egendom eller en skyldighet att betala kommunalskatt (Kommunallagen 1 kap. 5 § första stycket).

Medlemsskapet följer per automatik om någon av ovan grunder för medlemsskap är uppfyllda, och föregås inte av något särskilt beslut.

Att ägarskapet till fastigheten är delat har inte någon betydelse för rätten till medlemskap. Samtliga delägare av fastigheten är således kommunmedlemmar i den kommun som fastigheten är belägen i.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Du är alltid välkommen att ställa en ny fråga till oss om du har fler funderingar!

Med vänlig hälsning,

Hanna LindqvistRådgivare