Medlemsskap i BRF

För att bli medlem i brf krävs det då att man bosätter sig i föreningen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline.

Medlemsskap i BRF

Som medlem i en bostadsrättsförening, så äger du en andel av en föreningen. Du äger inte den fysiska bostaden, utan rätten att bo i den under en obegränsad tid. En förutsättning för att kunna bli ägare i en bostadsrättsförening är att man blir medlem i föreningen. Föreningens styrelse måste därmed godkänna medlemsskapet.

Föreningen måste godkänna köparna till lägenheten innan överlåtelsen går igenom. Som köpare ansöker man om medlemsskap innan man skriver på köpekontraktet till lägenheten.

En bostadsrättsförening kan generellt endast neka en medlemsansökan på ekonomiska grunder. Men det kan även stå specifika regler i föreningens stadgar. Vid en inkommen medlemsansökan så tar föreningen ut en kreditupplysning på de eller dem som ansöker. En god ekonomi, så att man klarar av att betala sina bostadsavgifter, är oftast det enda som krävs för att man ska få bli godkänd i sin bostadsrättsförening.

Det brukar inte vara något krav på att man måste vara boende i huset för att bli medlem. Det finns medlemmar och ägare som enbart hjälpt till med betalningen av lägenheten, utan att de är boende där.

Men hör gärna av dig till din bostadsrättsförening för att fråga mer specifikt hur dem hanterar saken. Men jag ser inte att det borde vara något problem.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Emma GuranderRådgivare