FrågaEKONOMIÖvrigt31/07/2021

Medlåntagare som avlidit

Hej. Då dottern studerar och sambon har en låg grundlön (prov.fsg) fick hon inte stå på lånet för lägenheten och sambon behövde medlåntagare = hans far. Nu har fadern avlidit i olycka och de är oroliga att de inte får bo kvar. Lånet är på blygsamma 360'. Vad gäller juridiskt? Måste de finna ny medlåntagare.

Rent praktiskt klarar de sina kostnader utan problem. Sparar till hus. Tidigare hyreslägenhet var mer än dubbelt så dyr.

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag förstår din fråga som att du vill veta hur det blir med medlåntagandet. När jag besvarar din fråga finns det ingen lag som är direkt tillämplig. Det beror på att det är banken som kan kräva en medlåntagare, vilket de tydligt har gjort tidigare, och alltså inte lagen som kräver medlåntagare.

Juridiskt sett kan man se om sambon fått arv efter att fadern har avlidit, vilket skulle kunna användas för att behålla bostaden. Huruvida det accepteras av banken och att medlåntagare inte behövs är en fråga mellan sambon och banken. Det finns inget i någon lag som blir direkt tillämpligt på situationen.

Banken har troligen krävt medlåntagare för att känna sig säkra när de gav lånet och har sambon fått ett betydande arv i förhållande till lånet, skulle man kunna argumentera med banken att det borde räcka. Det är däremot möjligt att de kommer ställa samma krav igen eller ställa andra krav för att känna sig säkra. Det är tyvärr inget jag kan svara på då svaret beror helt på vilken bank det rör sig om och hur sambon ser på arvet etc. Mitt råd är att ta ett möte med banken och försöka lösa det med dem. Man kan däremot inte tvinga din dotters sambo att använda sitt arv till lägenheten, men det är nog möjligt att använda det om sambon vill.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Kajsa SvenssonRådgivare