FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott30/09/2013

Medhjälp till snatteri/stöld

min flickvän tänkte sno saker från en butik utan att ja visste om det och när hon gick ut gick larmet, hon blir bädd att gå in i butiken och vänta på att någon ska komma och ta hand om henne, jag kollar på henne chockad och fattar vad hon gjort. hon går fram till mig o säger ta min väska, då går ja och tömmer innehållet av väskan i en av provhytterna och går ut i min bil och lämnar väskan. när ja kommer tillbaka så berättar vi båda allt som hänt, att hon tog grejer och ja inte visste om det. finns det någon risk att ja får böter eller något för ja tömde väskan ? ja har ju inte deltagit eller varit medveten om att hon skulle ta ngt.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Utifrån det scenario du beskriver riskerar din flickvän att åtalas för snatteri eller stöld enligt 8 kap 1 § och 8 kap 2 § brottsbalken (https://lagen.nu/1962:700#A2), beroende på det tillgripnas värde. Din fråga är om ditt agerande kan ses som medhjälp till brottet. Jag kommer först att redogöra för hur regleringen gällande medhjälp till snatteri och stöld ser ut, för att sedan ge min reflektion kring din situation. Notera att jag gör min juridiska bedömning utifrån den information som framgår av frågan, men att en domstol kan komma att dra andra slutsatser efter att ha tagit del av all fakta och bevisning vid en eventuell rättegång.

Medhjälp till snatteri/stöld är straffbart enligt 23 kap 4 § brottsbalken. Medhjälp innebär att även den som främjat gärningsmannen med råd eller dåd kan straffas. I rättspraxis har det räckt med ett väldigt litet bidrag till den brottsliga gärningen för att straffansvar aktualiserats. Vid en första anblick kan det se ut som att du genom att ta emot väskan och tömma innehållet i provhytten gjort dig skyldig till medhjälp. Det finns emellertid ett krav på att hjälpen ska ha varit behövlig. Snatteriet eller stölden var i det här fallet redan fullbordad då din flickvän passerade larmbågarna vid butikens utgång och ditt agerande därefter var således inte behövligt för brottets genomförande.

Ditt handlande kan dock leda till misstankar om att ni utförde gärningen tillsammans och i samförstånd, dvs att ni båda är att anse som gärningsmän. Det bör noteras att detta påstående kan vara mycket svårt att bevisa, särskilt då enbart din flickvän ertappades med stöldgods, inga vittnen tycks stödja detta och er berättelse motsäger din inblandning. Beviskraven är mycket höga för en fällande dom inom straffrätten. Ditt agerande kan lika gärna tala för att du blev ställd i den oväntade situationen och försökte ställa saker och ting tillrätta.

I praktiken blir det domstolen som gör en helhetsbedömning av all fakta och bevisning som framkommer i målet. Graden av trovärdigheten i er historia kommer att få stor betydelse. Åklagaren måste kunna bevisa att de objektiva brottsrekvisiten för medhjälp är uppfyllda, liksom de subjektiva i form av uppsåt eller oaktsamhet. Lägg märke till att en polisanmälan inte nödvändigtvis behöver leda till åtal och att ett åtal inte behöver resultera i en fällande dom.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare