Medborgarskap genom ansökan, naturalisation

Hej!

Vi har fyra barn o vi har bott i Sverige nästan fyra

år och mina barn har blivit medborgare.

Jag och min fru vill bli svensk medborgare

vad ska vi göra att bli medborgare ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ni kan förvärva medborgarskap genom ansökan, s.k. naturalisation. För att man ska beviljas svenskt medborgarskap krävs det att vissa förutsättningar är uppfyllda (11 § lag om svenskt medborgarskap). Dessa förutsättningar är:

1. att man ska kunna styrka sin identitet. Vanligtvis brukar denna identitetsprövning omfatta att man kan styrka sitt namn, födelsetid och som huvudregel medborgarskap.

2. Man ska ha fyllt 18 år.

3. Man ska ha ett permanent uppehållstillstånd i Sverige

4. Man ska ha haft hemvist i Sverige

a) sedan två år i fråga om dansk, finländsk, isländsk eller norsk medborgare,

b) sedan fyra år i fråga om den som är statslös eller att bedöma som flykting enligt lag

c) sedan fem år i fråga om övriga utlänningar.

Man anses ha hemvist i från den tidpunkt som man ansökte om uppehållstillstånd.

5. Slutligen ska man ha haft och kan förväntas komma att ha ett hederligt levnadssätt. Detta innebär framförallt att tidigare kriminalitet kan innebära att man inte beviljas medborgarskap.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare