Medborgarskap

Hej, jag är svensk medborgare bosatt i London och funderar på att ansöka om brittiskt medborgarskap. Jag undrar om det finns några nackdelar med att ha dubbelt medborgarskap?

Undrar också om min man kan ansöka om svenskt medborgarskap även om han är bosatt i London? Han har idag dubbelt medborgarskap (brittiskt/australienskt).

Vore jättetacksam för svar,

Mvh Jenny

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Först och främst, det föreligger inga nackdelar för dig att inneha dubbelt medborgarskap, inte från ett svensk-rättsligt perspektiv. Sverige erkänner dubbla medborgarskap, vilka vissa länder inte gör. Storbritannien erkänner dessutom också dubbelt medborgarskap.

Vad gäller din make, av frågans formulering antar jag att ni är gifta? I sådana fall kan han förvärva medborgarskap enligt följande:

Enligt Lag (2001:82) om svenskt medborgarskap kan en person förvärva svenskt medborgarskap om sökanden är gift eller sambo med en svensk medborgare, se 12 § p. 2 i lagen om svenskt medborgarskap. Din make får i sådana fall göra en s.k. naturalisation, vilket innebär att han ansöker om medborgarskap i Sverige på grunden att han är gift med dig.

Hoppas att detta svarade på din fråga!

John EdgrenRådgivare