Medboendes möjlighet till hyresrätten genom överlåtelse.

<p>&lt;p&gt;Hej!&lt;/p&gt;&lt;p&gt;Min pappa och jag har fått ett förstahandskontrakt som han står som hyresgäst, och jag står som medboende. Är det nåhon skillnad på det?&lt;/p&gt;&lt;p&gt;Finns det någon möjlighet att jag (som medboende) får ta över kontaktet med min pojkvän, om han skulle säga upp kontraktet om ungefär ett år?&lt;/p&gt;</p>

Lawline svarar

Hej!

Tack att du vänder dig till Lawline med din fråga

Jag har tolkat det som att du har två frågor

Vad är skillnaden på hyresgäst och medboendeVad är din pappas möjligheter att överlåta lägenheten till dig

Jag tolkar situationen som att ni antingen delar på hyreskontraktet eller att din pappa är ensam på hyreskontraktet och du bor med honom

Har ni båda skrivit på ett första kontrakt är ni båda hyresgäster i lägenheten. I de fallen så omfattar Jordabalken er båda två och andra regler tillämpas. Om din pappa skulle vilja flytta ut så har du enligt 12:47 JB en rätt att få hyresavtalet förlängt för egen del, om hyresvärden "skäligen kan nöja sig med honom som hyresgäst" - Det kan exempelvis betyda att du ensam måste kunna betala hyran m.m. Detta gäller med undantag att avtalet inte blivit förverkat vid grova avtalsbrott.

Är det så att du inte är skriven på kontraktet så är du således inte en hyresgäst i lagens mening. Det betyder att Jordabalken inte omfattar dig.

Här kan du ändå få rätt till lägenheten genom JB 12:34. Enligt den lagen så får en hyresgäst som ska flytta ut överlåta hyresrätten till ett närstående (barn) som han varaktigt bor med om hyresnämnden tillåter det.

Hyresnämnden ska tillåta sådana överlåtelser om "hyresvärden skäligen kan nöja sig med förändringen"

Här är bedömningen om skälighet liknande till den innan och handlar mycket om att du kan betala hyran och inte är misskötsam.

Hoppas det besvarade din fråga. Har du ytterligare en fundering så får du gärna kommentera eller skriva en till fråga till oss på lawline!

Tack

Jakob WestlingRådgivare