FrågaAVTALSRÄTTAvtal30/06/2013

Materiell editionsplikt

Min syster har åkt på semester tillsammans med en anhörig och dennes barn, och då givetvis betalt en del av kostnaden. Den anhöriga, som bokade resan, vägrar dock att låta min syster se kvitto över hur mycket det kostade. Kan min syster kräva att få se kvittot, då hon själv erlagt en summa till hennes anhörige för resan?

Lawline svarar

Det vill jag påstå att hon kan. Visserligen kanske det inte var något uttryckligt avtalsvillkor att systern, i utbyte mot att betala denna summa, skulle få se kvittot. Avtalsparterna har emellertid en lojalitetsplikt gentemot varandra. Den anhörige har en så kallad materiell editionsplikt, jämför 38 kap. 3 § rättegångsbalken (1942:740), och din syster kan följaktligen kräva detta. Om den anhörige inte vill utge själva kvittot, är denne i vart fall skyldig att uppvisa en kopia eller ett foto av kvittot, eller annars redogöra för dess innehåll. (Däremot skulle man med visst fog kunna hävda att din syster borde vara insatt i utgifterna för resan, då hon varit med under hela resan.)

Lars BålmanRådgivare