FrågaAVTALSRÄTTGåva15/02/2022

Måste vittnen finnas vid gåva av fastighet?

Min mamma har skrivit ett gåvobrev ett förskott på arv på det små hus jag bor i. Det gåvobrevet är bara, en som har bevittnat när mamma skrev det.

En jurist sa till mig, att gåvobrevet är inte giltigt om bara en, har bevittnat det gåvobrevet. Det ska var 2 stycken som bevittnar när mamma skriver under gåvobrevet sa den juristen. Hur ligger det till, måste det vara 2 stycken som bevittnar när mamma skriver under gåvobrevet ? Jag skriver inte, under gåvobrevet och skickar det förrän jag vet, hur det verkligen ligger till med detta.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline.

Jag har uppfattat din fråga som så att ni vill veta om vittnen behövs när det gäller gåva av fastighet samt om ett är tillräckligt.

Formkrav gåva av fastighet
När en gåva ges som består av en fastighet gäller för gåvobrevet samma formkrav som vid försäljning av fastighet (4 kap. 29 § Jordabalk, JB). Alltså ska gåvobrevet innehålla samma uppgifter som ett kontrakt vid försäljning måste innehålla. Dessa formkrav finns i 4 kap. 1 § JB.

Bevittning
För att själva gåvohandlingen ska vara giltig krävs inte enligt lag någon bevittning, däremot är detta något som krävs hos inskrivningsmyndigheten när du ska få lagfart för fastigheten. När man förvärvar en fastighet ska man inom tre månader ansöka om lagfart hos inskrivningsmyndigheten (20 kap. 1-2 § § JB). En lagfartsansökan där handlingen inte innehåller en bevittning av två personer kommer förklaras vilande (20 kap. 7-8 § § JB).

Sammanfattningsvis gäller alltså att själva gåvan visserligen inte kommer vara ogiltig bara för att bevittning saknas. Däremot krävs det för att du som ny förvärvade ska få lagfart och stå som ägare på fastigheten i framtiden. Därför rekommenderar jag er att se över ert gåvobrev och låta två utomstående bevittna underskrift.

Hoppas du fått svar på din fråga. Välkommen att kontakta oss igen.

Jakob JohanssonRådgivare