FrågaAVTALSRÄTTAvtal05/12/2018

Måste vi upprätta skriftligt avtal om betalning efter avstyckning av fastighet?

Jag och grannen ska stycka av våra 2 tomter till en ny tomt. (Den nya tomten som ska säljas består av delar från båda tomterna) Behöver vi skriva ett avtal hos jurist om hur vi ska få betalt när den säljs. Och även hur vi betalar till lantmäteriet .

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ni måste inte upprätta ett skriftligt avtal om fördelning av betalning efter försäljningen av fastigheten. Inte heller för kostnaden för Lantmäteriets arbete måste ni upprätta skriftligt avtal. Det finns i detta sammanhang sålunda inte några krav på skriftliga avtal. Jag rekommenderar dock starkt att ni upprättar skriftliga avtal, för att fastställa bevisning inför – eventuella – framtida tvist.

Har du några fler frågor, eller vill du komma i kontakt med någon av våra jurister, är du varmt välkommen att återkomma!

Pontus SchenkelRådgivare