FrågaFAMILJERÄTTBodelning24/03/2018

Måste vi upprätta ett bodelningsavtal?

Hej,

jag och min man håller på att skiljas. Vi har redan flyttat ifrån varandra och har delat upp våra tillgångar (möbler och pengar). Vi är överens. Måste vi skriva ett bodelningsavtal? Och kan vi då skriva "Vi har idag bodelat och är överens. Det som finns på respektive persons konton är respektives egendom. Vi har även delat på möbler m.m. och är nöjda med vår uppdelning som den ser ut idag. Ingen av oss ställer några andra krav på varandra varken idag eller i framtiden." Räcker det att vi båda skriver under detta och har kvar ifall någon (bank?) vill se i framtiden eller måste vi registrera någonstans?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om äktenskap och vad som gäller vid en skilsmässa finns i Äktenskapsbalken. När ett äktenskap upplöses så ska en bodelning göras, vilket ni också verkar ha gjort. Jag vill här poängtera att äktenskapet i grund och botten är et avtal, och att makar har stor avtalsfrihet och kan frångå vissa av Äktenskapsbalkens regler genom egna avtal.

Att ha upprätta ett bodelningsavtal är dock en tvingande regel som inte går att avtala bort (ÄktB 9:5). Bodelningen anses inte vara förrättad förrän ett sådant avtal upprättas och undertecknas. Det finns emellertid inga egentliga formkrav för hur avtalet ska se ut, annat att det ska framgå av avtalet att en bodelning gjorts och att ni inte har några vidare anspråk mot varandra. Detta fastslog Högsta Domstolen i det här rättsfallet. Ni bör alltså kunna underteckna ett avtal som endast konstaterar att ni delat upp egendomen er emellan och är överens om fördelningen.

Bodelningsavtalet behöver dock inte registreras för att vara gällande. Det räcker med att ni har ett skriftligt undertecknat avtal. Precis som du säger kan era banker vara intresserade av ert avtal, men avtalet behöver alltså inte vara registrerat för att ni ska kunna använda det.

Slutligen är ju bodelningsavtalet, precis som alla andra avtal, ett bra bevismedel. Ju mer detaljerat det är desto bättre bevis utgör det om det skulle uppstå svårigheter mellan er, eller med någon tredje part.

Hoppas att du fick svar på din fråga.

Vänliga hälsningar,

Natalie AccordRådgivare