FrågaAVTALSRÄTTAvtal30/06/2018

Måste vi betala någon annans lån enbart för att vi bytt bort det som skulle bekostas med lånet?

Hej.

Min man har bytt bort en gammal moppe mot en fyrhjuling.

Moppen är en bekants och han lämna den hos min man.

Han hade betalat 8000 för den moppen.

Min man frågade då om han fick byta denna moppe mot en fyrhjuling och han sa att självklart skulle han få göra det.

Sagt och gjort så gjordes detta

Nu efter ca 10 månader så kräver denna bekants fru att vi ska betala tillbaka 4000 kr som hon i sin tur hade lånat sin man för att köpa mopeden för..

Måste vi betala dessa 4000 kr??

Finns inga papper skrivna,inga kvitton som bevisar att dom.verkligen har köpt mopeden heller..

Hur ska vi göra??

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frun har lånat ut pengarna till sin man. Eftersom ni inte var en del av överenskommelsen om att låna pengar kan ni inte bli skydliga att betala tillbaka dessa 4000 kr till henne överhuvudtaget (1 kap. 1 § avtalslagen). För att kunna bli skyldig någon pengar måste det finnas något avtal eller någon annan lagenlig grund för det. I det här fallet är det hon och hennes man som ingått avtal om att låna pengar. Därmed kan hon enbart rikta krav mot sin man och inte er.

Vänligen

Pegah FazliRådgivare