Måste uppsägning av hyresavtal avseende lokal ske nio månader i förväg?

Hej

Jag har hyrt ut en lokal på en bestämt tid på 3 år med en uppsägningstid på 9 månader från utgånget av hyres tiden.Jag vill nu avsluta affär med den här hyres gästen.

Därför undrar jag om jag måste säga upp avtalet 9 månader förre avtalstiden utgång för att avtalet ska gälla som uppsagd.

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Regler kring hyra finns i 12 kap jordabalken (JB). Enligt 12:3 2 st JB slutar hyresavtalet gälla vid hyrestidens utgång om det handlar om ett hyresavtal på bestämd tid. Om hyresavtalet gäller mer än nio månader måste det dock sägas upp för att sluta gälla enligt samma bestämmelse. I 12:4 JB regleras sedan närmre vad som gäller vid uppsägning av ett hyresavtal på bestämd tid. Där stadgas att om ett sådant hyresavtal ska sägas upp för att upphöra att gälla, och inte längre uppsägningstid är avtalat, ska uppsägningen ske senast nio månader i förväg om hyrestiden är längre än nio månader och det är fråga om en lokal. I ditt fall är hyrestiden tre år och det handlar om en lokal. Det medför att du måste säga upp avtalet nio månader före avtalstidens utgång för att avtalet ska upphöra att gälla vid hyrestidens utgång.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Lovisa LundgrenRådgivare