FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt27/09/2018

Måste skilda föräldrar vara överens om fritidsaktiviteter?

Hej jag har en son som är 6 vi har gemensamvårdnad och varannan vecka boende han vill börja boxning måste jag har ett okej från henne innan för saken är de hon vill inte han ska börja de trots han gått judo innan På hennes begäran , kan jag ta han dit på mina veckor trots hon inte vill , och självklar så har jag tagit min sons önskan först inte hennes.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

De regler som gäller för vårdnadshavare och föräldrar finns i föräldrabalken (FB). Vad som gäller för vårdnad, boende och umgänge regleras i 6 kap. föräldrabalken.

Som vårdnadshavare har man en rätt och skyldighet att bestämma i frågor som rör barnets personliga angelägenheter (6 kap. 11 § FB). Vid gemensam vårdnad ska ni som vårdnadshavare ta besluten gemensamt (6 kap. 13 § FB). När det gäller vardagliga frågor behöver inte båda vårdnadshavarna alltid vara informerade och överens. Om vårdnadshavarna inte bor ihop (som i ert fall) får den förälder som barnet bor hos fatta de beslut som rör den dagliga omsorgen. I den dagliga omsorgen innefattas t.ex. mat, kläder, sovtider och fritidssysselsättning.

Sammanfattningsvis innebär det att du kan låta din son börja på boxning de veckor han är boende hos dig (under förutsättning att det inte är skadligt för honom, och som du säger att han även själv vill det). De veckor din son bor hos dig har du rätt att ta beslut om fritidssysselsättning, sovtider, mat m.m.

Dock vill jag nämna, att även om du har rätt att ta besluten, kan det vara en god idé att även försöka vara överens med den andra föräldern. Barn mår ofta bra av att ha föräldrar som är överens, även om jag är fullt medveten om att det inte alltid är möjligt.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare