Måste semesterdagar tas ut som en sammanhängande period?

Jag vill ta ut 2 veckor sammanhängade semester i sommar (istället för 4 veckor) för att resa och sen ta en dag i veckan (under 5 veckor & spara en vecka till julledighet). Min chef har godkänt detta med reservation för om semesterlagen säger något om att man måste ta ut ett visst antal sammanhängade dagar. Min fråga är helt enkelt om det finns någon form av minimigräns av antal semesterdagar man som arbetstagare måste ta ut som sammanhängande semester?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Vilken lag är tillämplig

Det är semesterlagen (SL) som reglerar frågor om semesterledighet.

En rättsligt reglerad semesterperiod?

Semesterledigheten ska förläggas så, att arbetstagaren får en ledighetsperiod om minst fyra veckor under juni-augusti, om inget annat har avtalats. Om särskilda skäl finns får semesterperioden juni-augusti även förläggas till en annan tid (12 § SL). Denna regel anger med andra ord att en arbetstagare har rätt till minst fyra veckors ledighet under månaderna juni-augusti, om inget annat har avtalats.

Observera dock att den ovannämnda regeln är dispositiv, vilket betyder att du och din arbetsgivare får avvika från den genom ett avtal mellan er två, eller genom ett kollektivavtal. Detta gäller både avseende frågan om en sammanhängande ledighet och om själva tidpunkten för ledigheten. Innebörden blir därför att du och din chef får avtala om hur din sommarledighet ska förläggas under en sommarperiod. Det finns därför enligt lag inte något krav på att din semester måste vara sammanhängande.

Det kan dock vara så att din arbetsgivare har ingått ett kollektivavtal med ett fackförbund som säger något annat angående semestertidens förläggning och om den i så fall måste vara sammanhängande. Även om ett kollektivavtal angående semesterns förläggning vore oförmånligt för dig, så har ett sådant avtal företräde, om inget annat anges i kollektivavtalet. Vidare gäller att även om du inte är medlem i just det fackförbund som har ingått ett kollektivavtal med arbetsgivaren, så kommer du att bli bunden av det, så länge du inte omfattas av ett annat tillämpligt kollektivavtal (2 a § 3 st. SL). Du behöver därför undersöka om din arbetsgivare är bunden av ett kollektivavtal som reglerar frågan om sammanhängande semester under sommarperioden.

Avslutande ord och min rekommendation

Svaret på din fråga är följande. Semesterlagen reglerar inte en minimigräns av antal semesterdagar som en arbetstagare måste ta ut som sammanhängande semester. Arbetstagaren och arbetsgivaren är därför fria att ingå ett avtal om hur semestern ska förläggas. Dock kan ett kollektivavtal föreskriva andra regler för hur din semester måste förläggas. Min rekommendation är därför att dubbelkolla med din fackförening för att se om det finns ett kollektivavtal som reglerar frågan om sammanhängande semester. Finns ingen sådan reglering, så finns det inga rättsliga hinder för dig och din chef att förlägga din semester enligt ditt önskemål.

Vi på Lawline kan hjälpa dig vidare

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Tveka inte att höra av dig till en av våra jurister, om du behöver ytterligare hjälp. Du är varmt välkommen att kontakta oss på telefon 08-533 300 04 eller maila oss på info@lawline.se.

Vänligen

Ivan VikaloRådgivare