Måste rättegång ske efter man har erkänt ett brott?

Hej. Jag åkte fast för att jag hade thc i min kropp. Jag gick på förhör och erkände brottet men nu har jag fått ett brev om att jag ska på rättegång. Varför ska jag på rättegång om jag redan har erkänt brottet? Kan det vara så att dom har fått upp någon ny sak som dom vill åtala mig för?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregeln när ett brott har begåtts är att åtal ska ske, oavsett om man har erkänt till brottet eller ej. Detta är eftersom åklagaren har något som kallas för absolut åtalsplikt. När ett brott har begåtts som hör under allmänt åtal så måste åklagaren driva saken vidare till rättegång (20 kap. 6 § rättegångsbalken).

Ibland så kan åklagaren dock välja att meddela ett strafföreläggande. Detta innebär att en rättegång inte behöver göras.

För detta krävs dock att den misstänkte erkänner brottet och att brottets påföljd är begränsat till böter och/eller villkorlig dom. Det måste också vara uppenbart att det är böter och/eller strafföreläggande en domstol skulle ha dömt ut om åklagaren skulle ha tagit saken till rättegång (48 kap. 4 § rättegångsbalken).

Förmodligen har alltså åklagaren ansett att detta inte varit möjligt i ditt fall. Under sådana omständigheter måste därför åklagaren väcka ett åtal och gå till rättegång. Detta behöver alltså inte betyda att de har fått upp någon ny sak.

Vänligen,

Daniel KarlRådgivare