Måste möbler tas upp i bodelningsavtal mellan sambos?

Hej!

Min sambo och jag ska flytta isär och upphöra vårt förhållande. Vi har en hyresrätt tillsammans och diverse möbler som vi införskaffat tillsammans. När vi ska skriva ett bodelningsavtal så har de flesta mallar och hemsidor skrivit att vi ska skriva med hur vi delar upp möblerna. Men min fråga är om vi måste det, eller om det räcker att bara skriva med hyresrätten. Anledningen till varför jag frågar om möblerna måste vara med är för att min sambo inte kommer ha plats för de möblerna vi har, och jag kommer således få köpa ut hans halva ägande av möblerna. Är det något som måste var med på bilagan i vårt bodelningsavtal?

Tack!

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågor som rör samboförhållanden regleras i sambolagen, vilket är den lagstiftning som blir tillämplig i ditt fall.

Måste avtal upprättas?

När man väljer att gå isär som sambos ska en bodelning göras om någon av parterna begär så (8 § sambolagen). Det innebär att man delar upp samboegendomen mellan sig.

Att genomföra bodelning är dock frivilligt och likaså är det frivilligt att upprätta bodelningsavtal. Det är dock att föredra att ha det nedskrivet vad man kommit överens om. Det kan exempelvis vara viktigt om ni vill söka bolån var för sig efter separationen.

Hur utformar man avtalet?

Det är som sagt frivilligt att upprätta bodelningsavtal, och det är också upp till er hur ni utformar avtalet. Det finns således inga direkta krav som kan ställas på vad ni väljer att ta upp i bodelningsavtalet. Notera dock att det kan framstå som missvisande om ni väljer att göra en bodelning av all samboegendom i enlighet med 8 § sambolagen, men inte tar upp möblerna i avtalet. Det kan då vara svårt att styrka hur uppdelningen gått till.

För att undvika missförstånd och oklarheter rekommenderar jag er att i bodelningsavtalet förklara att ni valt att lösa situationen genom att du köper ut din sambo.

Om ni tycker det känns svårt att utforma avtalet kan ni ta hjälp av någon av våra jurister.

Du kan enkelt boka tid med en av våra jurister på https://lawline.se/boka

Ett annat alternativ är att ni skriver avtalet på egen hand för att sedan få hjälp med avtalsgranskning. Det kan ni ansöka om här https://lawline.se/fixed_price

Jag hoppas att jag kunnat besvara din fråga och att du får den hjälp du behöver av någon av våra kompetenta jurister!

Har du ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig till Lawline igen!

Med vänlig hälsning,

Cornelia AebeloeRådgivare